Settings and search
Podsumowanie warsztatów zrealizowanych podczas tegorocznej edycji Świętokrzyskiej Akademii Edukacji Kulturowej
W dn. 13–29 kwietnia odbyło się 15 spotkań – warsztatów realizowanych w ramach projektu Świętokrzyska Akademia Edukacji Kulturowej będącego częścią programu Bardzo Młoda Kultura, w których wzięły udział osoby reprezentujące różne środowiska: szkoły, instytucje kultury i oświaty oraz stowarzyszenia. Odbyły się one w pięciu powiatach województwa świętokrzyskiego: kieleckim, starachowickim, pińczowskim, sandomierskim i koneckim.
W tegorocznej, trzeciej już edycji projektu, uczestnicy brali udział w trzech panelach warsztatowych. Uczestnicy każdego z nich mogli dowiedzieć się, czym jest edukacja kulturowa i jakie są jej główne cele i założenia. Prowadzącą pierwszy z paneli była Wera Idzikowska – animatorka społeczna i kulturowa, pedagożka teatru i certyfikowana trenerka Familylab Polska.
Weronika Idzikowska w trakcie 6-godzinnych warsztatów starała się pokazać, jak edukacja kulturowa może wpływać na życie oraz jak pozwala kształtować pozytywne wzorce wśród najmłodszego pokolenia.
Warsztat zatytułowany „Projektuj z dziećmi! Edukacja kulturowa w praktyce” miał na celu udzielenie pomocy uczestnikom zajęć w tworzeniu projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci oraz wzbogacenie ich w praktyczne narzędzia pomocne w procesie komunikacji i budowy relacji z dziećmi. Uczestnicy wspominali po zajęciach, że duży nacisk położony był na modele projektów edukacji kulturowej oraz metody wspierania konkretnych kompetencji społecznych i twórczych wśród dzieci.
Drugi warsztat poświęcony zagadnieniom związanym z animacją w środowisku i wspieraniu inicjatyw lokalnych prowadzony był przez dr Paulinę Formę i dr Anę Kamińską z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Podczas spotkań obie panie opowiadały o przydatności i funkcjonalności metod, technik i narzędzi potrzebnych do kreowania działań i animacji w środowisku lokalnym.
Wśród wielu metod, technik i narzędzi, o których wspominały prowadzące, pojawiło się kilka nowych zagadnień, o których wspominali uczestnicy, takich jak: grywalizacja w animacji, czyli innowacja w rozwoju kulturowej motywacji, czy empowerment, jako narzędzie mające na celu tworzenie strategii myślenia w pracy na rzecz inkulturacji społeczności i lokalnych środowisk. W trakcie zajęć uczestnicy mogli dowiedzieć się m.in. o interdyscyplinarnej roli filmu, jako narzędzia łączącego pokolenia, teatru i jego funkcji profilaktycznej aktywizującej środowisko seniorów oraz o roli bibliotek w zaspokajaniu potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnej.
Ostatni cykl warsztatów, którego autorką była dr Bogna Kietlińska, dotyczył diagnozy i ewaluacji w działaniach z zakresu edukacji kulturowej. To właśnie spotkania z Bogną Kietlińską miały zaznajomić uczestników z metodami diagnozowania oraz ewaluacji prowadzonych działań, czyli podsumowaniu, co według nich udało się osiągnąć. Zajęcia zostały podzielone przez prowadzącą na dwie części. W pierwszej z nich zostały omówione sposoby na dotarcie do zainteresowań i potrzeb odbiorców danej społeczności. W drugiej trenerka skupiła się na zaznajomieniu uczestników z tematem wiodącym, czyli prawidłową diagnozą i potrzebą przeprowadzenia późniejszej ewaluacji.
Autor zdjęć: Zespół ŚAEK
Autor opisu: Łukasz Kopczyński (Portal Informacji Kulturalnej województwa świętokrzyskiego)
http://saek.pl/2018/04/17/udana-inauguracja-warsztatow-saek/