POZNAJCIE TEGOROCZNE PROJEKTY SYNAPS!

Date of publication: 13.07.2018
Średni czas czytania 5 minutes
print

Zaczęło się w wakacje, 3 lipca 2018 roku. W Łukowicy wystartował pierwszy z tegorocznych projektów edukacji kulturowej, realizowanych w ramach programu Synapsy. Słońce stoi wysoko na niebie, jest ciepłe lato. Łukowicka młodzież uczy się technik teatralnych i modeli gier terenowych, bada zakamarki miejscowości i snuje fantazje na jej temat. W tym czasie w Krynicy Górskiej młodzi ludzie przygotowują się do warsztatów filmowych. Dyskutują o świecie dookoła – o tym, co jest dla nich ważne, co trudne, a co dobre w tym świecie. Rozmawiają o dorosłych i konfrontują opinie. Z kolei w krakowskiej Nowej Hucie trwa otwarty nabór do międzypokoleniowej grupy, która będzie współtworzyć nowe metody pracy w dziale edukacji Teatru Łaźnia Nowa. Myślenice i Tenczyn zaś szykują się właśnie do budowy „mostu” między miejscowościami – za chwilę spotka się młodzież z obu miejscowości, by poznać się, opowiedzieć o miejscach, w których żyją na co dzień, wymienić się doświadczeniami, zainspirować.

Kiedy w Beskidzie Niskim nadejdzie sierpień, dzieci z Łosia zaczną… jeść dzieła sztuki – nie żartuję! Inspiracją do twórczości kulinarnej będą dla nich znane dzieła sztuki filmowej i wizualnej. W listopadzie efekt ich entuzjazmu, zaangażowania i przemyśleń będzie można obejrzeć w postaci animacji na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Etiuda&Anima w Krakowie. Tymczasem kwitną sierpniowe malwy, wakacje wciąż trwają, a w Tenczynku dzieci rozpoczynają pracę nad niecodzienną mapą. Ma ona pomóc nam dotrzeć do osób o podobnych zainteresowaniach i pasjach. Pojawia się pokusa, żeby zostać na miejscu i włączyć się w tworzenie Ogrodu Sztuki, który zamierzają przygotować dzieci. Na dźwięk pierwszego szkolnego dzwonka jedziemy dalej – do Radziszowa. Tutaj młodzi badają warsztat witrażysty, spoglądając na świat przez barwne szkło i układając w myślach przyszłość: co może kierować mną w wyborze zawodu? Czy zawody niszowe mają przyszłość? Co jest ważne w doświadczeniu pracy? W czasie, kiedy młodzież w Radziszowie pracuje nad własnoręcznymi witrażami, dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 w Krakowie uczą się komunikować poprzez ruch i obraz. Tworzą osobiste wypowiedzi graficzne, które w październiku zostaną zaprezentowane na wystawie w Nowohuckim Centrum Kultury. Dni stają się coraz krótsze, październik wita nas jesienią. Oświęcimska młodzież odczarowuje historię miasta, opowiadając i dzieląc się spostrzeżeniami na temat miasta. Są niezwiązane z obozową narracją miejsca. Budowane w oparciu o obecność młodzieży w mieście. Za pomocą filmu, fotografii, literatury opowiadają nam ich Oświęcimiu.

To krótka podróż przez wszystkie z dziewięciu dofinansowanych w tym roku projektów edukacji kulturowej w Małopolsce, realizowanych w ramach programu Synapsy. Podróż wyobrażona, bo nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co naprawdę w ich trakcie się wydarzy. Zależy nam na tym, żeby miały jak najwięcej związku z życiem dzieci i młodzieży biorących w nich udział. Jak wiadomo – los bywa nieprzewidywalny. Możemy być natomiast pewni, że wszystkie projekty zakładają działania, w których zarówno interesy, jak i potrzeby dzieci, młodzieży i dorosłych są wyartykułowane i mają dla siebie miejsce.Bardzo mocno kibicujemy wszystkim realizatorom: dziecięcym, młodzieżowym, tandemom nauczycieli i animatorów!

Tytuły i miejsca realizacji projektów, które otrzymały dofinansowanie, to:

  • „GrajMY!” – Łukowica
  • „Mały format – wielka treść” – Krynica Górska
  • „JAWNE KOMPLETY. Łaźniowa pracownia edukacji okołoteatralnej” – Kraków
  • „Ten Czyn – Myśle Nice” – Tenczyn i Myślenice
  • „Czy można zjeść dzieło sztuki?” – Łosie
  • „OGRÓD SZTUKI. Tenczynek, moje miejsce” – Tenczynek
  • „W poszukiwaniu pasji” – Radziszów
  • „Komunikacja, ruch, obraz” – Kraków
  • „Odczarowany Oświęcim” – Oświęcim

Autorka opisu:  Weronika Idzikowska

Autorki grafiki: Agnieszka Buława-Orłowska/Joanna Więcław

http://synapsy.malopolska.pl/2018/07/poznajcie-tegoroczne-projekty-synaps/