Creative Economy Employment in the EU and the UK

Date of publication: 01.03.2016
Średni czas czytania 2 minutes
print

Tytuł: Creative Economy Employment in the EU and the UK. A Comparative Analysis

Autor: Max Nathan, Andy Pratt, Ana Rincon-Aznar

Rok wydania raportu: 2015

Finansowanie: Nesta

Creative Economy Employment in the EU and the UK
Fot. Steve Johnson, flickr, CC BY 2.0 it

Opis: Opracowanie stanowi studium porównawcze rynków pracy krajów członkowskich Unii, którego celem jest oszacowanie wielkości i perspektyw rozwoju sektorów kreatywnych w Europie. Wynika z niego sumarycznie, że obszary aktywności scharakteryzowane przez brytyjski rząd (DCMS) jako sektory kreatywne zatrudniają w obszarze Unii Europejskiej 11,4 miliona osób, co stanowi 5 procent wszystkich osób pracujących w krajach unijnych. Wartości procentowe najwyżej lokują Szwecję, bezwzględna liczba zatrudnionych w sektorze wg kraju zatrudnienia to dominanta Niemiec i, w dalszej kolejności, Wielkiej Brytanii i Francji. Wg wartości procentowych osób zatrudnionych w sektorach kreatywnych, wśród wszystkich pracujących, najlepszy wynik osiągają Szwecja, Finlandia i Wielka Brytania. Do ciekawych informacji, dostrzeżonych w raporcie, należy spostrzeżenie, że ten ostatni kraj ma trzykrotnie wyższy przyrost pracowników sektora kreatywnego niż średnia Unii Europejskiej, ponad 6% rocznie w stosunku do niecałych 2% wg średniej UE. Autorzy raportu, jako jedni z pierwszych, proponują zestaw danych statystycznych w obszarze zatrudnienia w sektorach kreatywnych na terenie Unii Europejskiej, coś co od dłuższego czasu uznawano za nieosiągalne i co uniemożliwiało międzynarodowe studia porównawcze w zakresie kształtu poszczególnych rynków pracy związanych z praktykami twórczymi. Szczególna uwaga poświęcona jest 6 krajom, w tym Polsce, Niemcom, Francji, Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Publikacja wnosi sporo w zakresie metod monitorowania zatrudnienia w obszarze przemysłów kreatywnych.

Zasięg: Unia Europejska

Język: angielski

Słowa kluczowe: zatrudnienie, rynek pracy, przemysł kreatywny, ekonomia kultury, studium porównawcze, Unia Europejska, Wielka Brytania