Małopolska Wielu Kultur. Zwierciadła

Data publikacji: 06.10.2008
Średni czas czytania 10 minut
drukuj
Projekt dla nauczycieli Małopolska Wielu Kultur. Zwierciadła
Projekt dla nauczycieli Małopolska Wielu Kultur. Zwierciadła

Małopolska, o czym warto pamiętać, od wieków była terenem niejednorodnym etnicznie. Na obszarze tym współistnieli przedstawiciele różnych kultur, m.in. Łemkowie, Słowacy, Romowie, Węgrzy, Ormianie, Żydzi, Ukraińcy i oczywiście Polacy. Różnorodność ta stanowi o rzeczywistym bogactwie regionu, choć czasem koegzystencja tak różnych kultur prowadziła do konfliktów i umacniania się stereotypów. Niestety wiele spośród powstałych kiedyś uprzedzeń jest wciąż żywych, zwłaszcza tych dotyczących mniejszości romskiej.

Małopolski Instytut Kultury od 2002 roku realizuje program „Małopolska Wielu Kultur”, którego celem jest propagowanie wiedzy o mniejszościach narodowych i etnicznych regionu. Do tej pory zostały zrealizowane dwie edycje poświęcone Romom, edycja słowacka i edycja węgierska. Podczas tych programów nauczyciele mieli szansę spotkać się z reprezentantami tych trzech społeczności zamieszkujących nasz region, zapoznać się z historią, sztuką, literaturą, muzyką, kuchnią, a nawet tańcami wspomnianych mniejszości.

Każdej edycji przyświecał nieco inny cel. W przypadku Węgrów chodziło nam o przypomnienie historycznych związków z krajem bliskim, ale niemal kompletnie nieznanym, o poszukiwanie własnych korzeni, wreszcie o odkrywanie pewnych zwyczajów, które przyswoiliśmy od Węgrów, a dziś jesteśmy przekonani, że zawsze były nasze. Chcieliśmy też pokazać, co łączy nas dziś z Węgrami.

Nieco inaczej rzecz się miała ze Słowakami. W rejonie przygranicznym, głównie na Spiszu i Orawie, mieszka spora grupa osób należąca do mniejszości słowackiej. Nasz program miał więc przybliżyć Polakom z tych regionów kulturę ich sąsiadów, Słowaków. Potrzeba lepszego poznania się w tych regionach jest tym większa, że niemal przez cały wiek XX granica pomiędzy Polską a Czechosłowacją była szczelnie zamknięta i dopiero po 1989 roku zaistniała możliwość kontaktów pomiędzy społecznościami po obu stronach granicy.

Romowie są z kolei mniejszością, która wzbudza najwięcej kontrowersji. Z jednej strony utrwalił się ich wizerunek tancerzy i muzyków, ludzi wolnych i kochających życie, z drugiej – biednych i niechętnych edukacji. Ale czy rzeczywiście znamy Romów? Dlaczego niektóre z ich zwyczajów tak bardzo nam się podobają, a innych nie akceptujemy? Czy dzieci romskie chodzące do polskich szkół mają szansę znaleźć porozumienie z dziećmi polskimi? Wiele zależy od nauczycieli i ich osobistego stosunku do dzieci z rodzin romskich.

W roku 2008 – Europejskim Roku Dialogu Międzykulturowego – realizujemy projekt „Zwierciadła”, który ma być podsumowaniem dotychczasowych edycji.

Projekt zakłada udział nauczycieli w trzech sesjach: informacyjnej, dzięki której nauczyciele poznają historię obecności danej mniejszości w Małopolsce, jej zwyczaje, tradycje i kulturę oraz wpływ, jaki wywarła na kulturę Małopolski; psychologicznej, prowadzonej przez doświadczonych psychologów, podczas której uczestnicy będą pracować nad rozpoznawaniem stereotypów w sobie i spróbują się z nimi zmierzyć, oraz praktycznej, która pomoże w przełożeniu wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wcześniejszych sesji na język zajęć prowadzonych w szkołach. Uczestnicy warsztatów będą mieli szansę stać się współautorami publikacji prezentującej najciekawsze scenariusze lekcji poświęconych tematyce wielokulturowości.

Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli z pasją, zainteresowanych propagowaniem wiedzy o mniejszościach narodowych i etnicznych.

Na zgłoszenia czekamy do 9 października. Serdecznie zapraszamy!

Więcej informacji: www.mik.krakow.pl  


Małopolska, o czym warto pamiętać, od wieków była terenem niejednorodnym etnicznie. Na obszarze tym współistnieli przedstawiciele różnych kultur, m.in. Łemkowie, Słowacy, Romowie, Węgrzy, Ormianie, Żydzi, Ukraińcy i oczywiście Polacy. Różnorodność ta stanowi o rzeczywistym bogactwie regionu, choć czasem koegzystencja tak różnych kultur prowadziła do konfliktów i umacniania się stereotypów. Niestety wiele spośród powstałych kiedyś uprzedzeń jest wciąż żywych, zwłaszcza tych dotyczących mniejszości romskiej.

Małopolski Instytut Kultury od 2002 roku realizuje program „Małopolska Wielu Kultur”, którego celem jest propagowanie wiedzy o mniejszościach narodowych i etnicznych regionu. Do tej pory zostały zrealizowane dwie edycje poświęcone Romom, edycja słowacka i edycja węgierska. Podczas tych programów nauczyciele mieli szansę spotkać się z reprezentantami tych trzech społeczności zamieszkujących nasz region, zapoznać się z historią, sztuką, literaturą, muzyką, kuchnią, a nawet tańcami wspomnianych mniejszości.

Każdej edycji przyświecał nieco inny cel. W przypadku Węgrów chodziło nam o przypomnienie historycznych związków z krajem bliskim, ale niemal kompletnie nieznanym, o poszukiwanie własnych korzeni, wreszcie o odkrywanie pewnych zwyczajów, które przyswoiliśmy od Węgrów, a dziś jesteśmy przekonani, że zawsze były nasze. Chcieliśmy też pokazać, co łączy nas dziś z Węgrami.

Nieco inaczej rzecz się miała ze Słowakami. W rejonie przygranicznym, głównie na Spiszu i Orawie, mieszka spora grupa osób należąca do mniejszości słowackiej. Nasz program miał więc przybliżyć Polakom z tych regionów kulturę ich sąsiadów, Słowaków. Potrzeba lepszego poznania się w tych regionach jest tym większa, że niemal przez cały wiek XX granica pomiędzy Polską a Czechosłowacją była szczelnie zamknięta i dopiero po 1989 roku zaistniała możliwość kontaktów pomiędzy społecznościami po obu stronach granicy.

Romowie są z kolei mniejszością, która wzbudza najwięcej kontrowersji. Z jednej strony utrwalił się ich wizerunek tancerzy i muzyków, ludzi wolnych i kochających życie, z drugiej – biednych i niechętnych edukacji. Ale czy rzeczywiście znamy Romów? Dlaczego niektóre z ich zwyczajów tak bardzo nam się podobają, a innych nie akceptujemy? Czy dzieci romskie chodzące do polskich szkół mają szansę znaleźć porozumienie z dziećmi polskimi? Wiele zależy od nauczycieli i ich osobistego stosunku do dzieci z rodzin romskich.

W roku 2008 – Europejskim Roku Dialogu Międzykulturowego – realizujemy projekt „Zwierciadła”, który ma być podsumowaniem dotychczasowych edycji.

Projekt zakłada udział nauczycieli w trzech sesjach: informacyjnej, dzięki której nauczyciele poznają historię obecności danej mniejszości w Małopolsce, jej zwyczaje, tradycje i kulturę oraz wpływ, jaki wywarła na kulturę Małopolski; psychologicznej, prowadzonej przez doświadczonych psychologów, podczas której uczestnicy będą pracować nad rozpoznawaniem stereotypów w sobie i spróbują się z nimi zmierzyć, oraz praktycznej, która pomoże w przełożeniu wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wcześniejszych sesji na język zajęć prowadzonych w szkołach. Uczestnicy warsztatów będą mieli szansę stać się współautorami publikacji prezentującej najciekawsze scenariusze lekcji poświęconych tematyce wielokulturowości.

Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli z pasją, zainteresowanych propagowaniem wiedzy o mniejszościach narodowych i etnicznych.

Na zgłoszenia czekamy do 9 października. Serdecznie zapraszamy!

Więcej informacji: www.mik.krakow.pl