Kampania „1001 działań na rzecz dialogu” dobiegła końca

Data publikacji: 18.07.2008
Średni czas czytania 9 minut
drukuj
Kampania „1001 działań na rzecz dialogu” dobiegła końca
Kampania „1001 działań na rzecz dialogu” dobiegła końca

Euro-Śródziemnomorska Fundacja Dialogu Kultur im. Anny Lindh powołana do życia przez państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz 10 państw tzw. Partnerstwa Euro-Śródziemnomorskiego (państwa Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki), stawia sobie za cel promocję dialogu międzykulturowego i celów Procesu Barcelońskiego poprzez wymianę kulturalną, intelektualną i społeczną. Ponadto, celem Fundacji jest promocja wiedzy i wzajemnego szacunku pomiędzy przedstawicielami kultury Basenu Morza Śródziemnego.

 


 

Rok 2008 decyzją ministrów kultury Unii Europejskiej został ustanowiony Europejskim Rokiem Dialogu Międzykulturowego. Stało się to niepowtarzalną okazją, aby Fundacja im. A. Lindh, której podstawowym celem jest promocja dialogu międzykulturowego, zrealizowała duże i znaczące przedsięwzięcie, którym była kampania „1001 działań na rzecz dialogu". Korzystając ze specyficznej struktury Fundacji (sieć sieci) kampania zmobilizowała ludzi i instytucje pod jednym wspólnym hasłem promocji dialogu. Aby zwiększyć oddziaływanie kampanii postanowiono skumulować większość działań w 37 państwach należących do Fundacji w maju 2008. Naczelną ideą tego wydarzenia było głębokie przekonanie, że jedynie działając wspólnie na rzecz jednego celu - dialogu między kulturami, ludźmi, krajami – pojawia się szansa na prawdziwe zmiany.

 

Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, desygnowane na koordynatora polskiej sieci Fundacji im. A. Lindh przez Ministerstwo Kultury i Ministerstwo Spraw Zagranicznych, podjęło się w ramach kampanii koordynacji części promocji wydarzeń realizowanych przez członków sieci (wspólna konferencja prasowa, strona internetowa, plakat) oraz stworzenia własnych projektów promujących dialog i wzajemne zrozumienie, których celem była walka ze stereotypami, przesądami, przeciwdziałanie wykluczeniu (zwłaszcza w kontekście mniejszości etnicznych i religijnych) oraz edukacja kulturalna.


Dzięki różnorodności wydarzeń proponowanych przez MCK (debaty, warsztaty, filmy) idee projektu dotarły do szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców. Część wydarzeń zaplanowana została przede wszystkich dla młodzieży (warsztaty teatralne, spotkania dotyczące różnorodności religijnej), inne zaś skierowane były do ogółu społeczeństwa. Wykorzystując rożne środki i narzędzia projekt przekazywał ideę dialogu międzykulturowego różnym grupom docelowym.

 

Oprócz projektów realizowanych przez MCK w polskiej edycji kampanii wzięło udział 20 instytucji należących do sieci i jej partnerów. Realizowane było 29 projektów w 39 miastach, z których 14 otrzymało wsparcie finansowe ze strony Fundacji w postaci mikrogranów. Ostatnie projekty zakończą się w październiku br.


Działania zrealizowane przez MCK w ramach kampanii:

  • Sztuka na rzecz dialogu. Debata.
  • Filmy na rzecz dialogu. Przegląd.
  • Kairos. Młodzi polscy artyści.
  • Teatr na rzecz dialogu. „Zrozum mnie”. Warsztaty.
  • Religie na rzecz dialogu. „Poznaj mnie”. Spotkania.
  •  Artysta na rzecz dialogu. Spotkanie.
  • Polska na rzecz dialogu. Debata.

Kampania „1001 działań na rzecz dialogu” została wpisana w polskie obchody Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego, a także uzyskała patronaty Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Ministra Spraw Zagranicznych.

 

Pobierz sprawozdanie z realizacji kampanii w Polsce


Euro-Śródziemnomorska Fundacja Dialogu Kultur im. Anny Lindh powołana do życia przez państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz 10 państw tzw. Partnerstwa Euro-Śródziemnomorskiego (państwa Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki), stawia sobie za cel promocję dialogu międzykulturowego i celów Procesu Barcelońskiego poprzez wymianę kulturalną, intelektualną i społeczną. Ponadto, celem Fundacji jest promocja wiedzy i wzajemnego szacunku pomiędzy przedstawicielami kultury Basenu Morza Śródziemnego.

Rok 2008 decyzją ministrów kultury Unii Europejskiej został ustanowiony Europejskim Rokiem Dialogu Międzykulturowego. Stało się to niepowtarzalną okazją, aby Fundacja im. A. Lindh, której podstawowym celem jest promocja dialogu międzykulturowego, zrealizowała duże i znaczące przedsięwzięcie, którym była kampania „1001 działań na rzecz dialogu". Korzystając ze specyficznej struktury Fundacji (sieć sieci) kampania zmobilizowała ludzi i instytucje pod jednym wspólnym hasłem promocji dialogu. Aby zwiększyć oddziaływanie kampanii postanowiono skumulować większość działań w 37 państwach należących do Fundacji w maju 2008. Naczelną ideą tego wydarzenia było głębokie przekonanie, że jedynie działając wspólnie na rzecz jednego celu - dialogu między kulturami, ludźmi, krajami – pojawia się szansa na prawdziwe zmiany.

Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, desygnowane na koordynatora polskiej sieci Fundacji im. A. Lindh przez Ministerstwo Kultury i Ministerstwo Spraw Zagranicznych, podjęło się w ramach kampanii koordynacji części promocji wydarzeń realizowanych przez członków sieci (wspólna konferencja prasowa, strona internetowa, plakat) oraz stworzenia własnych projektów promujących dialog i wzajemne zrozumienie, których celem była walka ze stereotypami, przesądami, przeciwdziałanie wykluczeniu (zwłaszcza w kontekście mniejszości etnicznych i religijnych) oraz edukacja kulturalna.

Dzięki różnorodności wydarzeń proponowanych przez MCK (debaty, warsztaty, filmy) idee projektu dotarły do szerokiej i zróżnicowanej grupy odbiorców. Część wydarzeń zaplanowana została przede wszystkich dla młodzieży (warsztaty teatralne, spotkania dotyczące różnorodności religijnej), inne zaś skierowane były do ogółu społeczeństwa. Wykorzystując rożne środki i narzędzia projekt przekazywał ideę dialogu międzykulturowego różnym grupom docelowym.

Oprócz projektów realizowanych przez MCK w polskiej edycji kampanii wzięło udział 20 instytucji należących do sieci i jej partnerów. Realizowane było 29 projektów w 39 miastach, z których 14 otrzymało wsparcie finansowe ze strony Fundacji w postaci mikrogranów. Ostatnie projekty zakończą się w październiku br.

Działania zrealizowane przez MCK w ramach kampanii:

Sztuka na rzecz dialogu. Debata.
Filmy na rzecz dialogu. Przegląd.
Kairos. Młodzi polscy artyści.
Teatr na rzecz dialogu. „Zrozum mnie”. Warsztaty.
Religie na rzecz dialogu. „Poznaj mnie”. Spotkania.
Artysta na rzecz dialogu. Spotkanie.
Polska na rzecz dialogu. Debata.

Kampania „1001 działań na rzecz dialogu” została wpisana w polskie obchody Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego, a także uzyskała patronaty Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Ministra Spraw Zagranicznych.

Pobierz sprawozdanie z realizacji kampanii w Polsce