2010 Międzynarodowy Rok Zbliżenia Kultur UNESCO

Data publikacji: 12.01.2010
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj
2010 Międzynarodowy Rok Zbliżenia Kultur UNESCO

Rok 2010 został proklamowany przez UNESCO Międzynarodowym Rokiem Zbliżenia Kultur w nadziei, że idea ta zyska wsparcie i zaangażowanie możliwie jak największej liczby osób i dzięki temu znajdzie odzwierciedlenie w założeniach politycznych i podejmowanych decyzjach na wszystkich poziomach: lokalnym, krajowym, regionalnym i globalnym. Ze względu na misję UNESCO „budowania pokoju w umysłach ludzi”, a także szeroką współpracę międzynarodową, realizowaną w ramach głównych programów: edukacji, nauki, kultury oraz informacji i komunikacji, Organizacji przypisano wiodącą rolę w obchodach Roku. Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci UNESCO zyskało uznanie za swoje liczne wysiłki dla propagowania różnorodności kulturowej, dialogu i zbliżenia kultur.

Opracowując plan działań na Międzynarodowy Rok Zbliżenia Kultur, Dyrektor Generalny UNESCO zwrócił się wiosną 2009 roku do krajów członkowskich, organizacji między- i pozarządowych oraz innych kluczowych partnerów o przedstawienie sugestii i propozycji obchodów Roku. Do końca listopada zgłoszonych zostało 300 projektów, umieszczonych na specjalnie do tego celu utworzonej stronie w portalu UNESCO. Jest wśród nich 21 projektów z Polski. Kolejne nadsyłać można za pomocą formularza zgłoszeniowego dostępnego w portalu.

Na stronie Międzynarodowego Roku Zbliżenia Kultur utworzona została również galeria fotografii, ilustrujących międzynarodowy charakter Roku oraz różnorodne sposoby realizacji samej idei zbliżenia kultur. Chcąc umieścić w galerii własne zdjęcia związane tematycznie z Rokiem, należy przesłać je pod adres mailowy: photo2010@unesco.org

 

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://portal.unesco.org/culture/en/ev.php-URL_ID=39761&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html  

 

Zapraszamy także do zapoznania się z opracowanym przez UNESCO raportem nt. Różnorodnosci i Dialogu Międzykulturowego(link do wersji angielskiej raportu: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001847/184755e.pdf).