Data publikacji: 11.10.2013
Średni czas czytania 6 minut
drukuj

„Białystok majn hejm” (tłum. Białystok mój dom) to pieśń patriotyczna w języku jidysz, która powstała w 1939 roku prawdopodobnie w Taszkiencie w pierwszych dniach wojny. Autor utworu ma nadzieję na zwycięstwo i powrót do ukochanego miasta, za którym bardzo tęskni. Wyróżniony nagrodą GRAND PRIX Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” projekt „Wieloma językami” czerpie ze skal muzyki tradycyjnej, jednak przemawia nowoczesnym językiem muzycznym. Język ten opiera się na oryginalnym stylu dwóch charyzmatycznych osobowości: Karoliny Cichej i Barta Pałygi. 

Pieśń została odnaleziona w archiwalnym wydawnictwie „Bialostoker Izkor Buch” przez panią Ewę Wroczyńską, której głos możemy usłyszeć na początku aranżacji Cichej i Pałygi. W utworze Karolina Cicha gra lewą ręką na akordeonie, prawą na Samplerze, Bart Pałyga na wiolonczeli, Mateusz Szemraj na lutni arabskiej czyli oudzie.
 

 

O projekcie:
Artyści wykorzystują w albumie swoje doświadczenia związane z muzyką etniczną, archaiczną i rockową. Obok elektronicznych samplerów i looperów brzmią tu etniczne instrumenty, takie jak morinhuur, dotar, drumla i wiele innych. Pojawia się też archaiczny śpiew alikwotowy. Album „Wieloma językami” składa się z utworów w językach: ukraińskim, litewskim, rosyjskim, romskim, białoruskim, w jidysz i po tatarsku. To języki mniejszości narodowych zamieszkujących województwo Podlaskie – rodzinne strony Karoliny Cichej.

Oprócz GRAND PRIX Festiwalu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja” artyści zdobyli Nagrodę Publiczności „Burza Braw”, Nagrodę Indywidualną im. Czesława Niemena dla Karoliny Cichej za osobowość i ekspresję sceniczną oraz Nagrodę Specjalną „Złote Gęśle” dla Barta Pałygi.

Projekt cieszy się wielkim uznaniem zarówno w kraju i zagranicą. Koncert został zaprezentowany na zagranicznych Festiwalach „Art Pole” na Ukrainie, „Suklegos” na Litwie oraz najważniejszym festiwalu etnicznym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej Warszawskim Festiwalu „Skrzyżowanie Kultur” gdzie Karolina Cicha & Spółka jako jedni z pierwszych polskich wykonawców wystąpili w ramach show case`u „Sounds Like Poland”.

Niezwykłym wyróżnieniem dla twórców „Wieloma językami” było zaproszenie Pierwszej Damy Pani Anny Komorowskiej do zaprezentowania koncertu podczas cyklicznego wydarzenia „Wieczór w Belwederze”.

Skład zespołu:
Karolina Cicha (wokal, akordeon, klawisze, sampler perkusyjny)
Bart Pałyga (morinhuur, drumla, wiolonczela elektryczna, mandolina, śpiew gardłowy, duduk, rig)

Goście:
Marta Sołek (fidel płocka, gadułka)
Mateusz Szemraj (oud, cymbały)

 

O artystach:


KAROLINA CICHA: wokalistka, kompozytorka, aktorka, multiinstrumentalistka, W latach 2005-2009 związana była z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych “GARDZIENICE” jako odtwórczyni tytułowych ról w spektaklach „Elekra” i „Ifigenia w A…” Zadebiutowała płytowo albumem „GAJCY!” wydanym przez Muzeum Powstania Warszawskiego. W roku 2010 nagrała płytę „WWW.WAWA2010.PL” także wydaną przez Muzeum Powstania Warszawskiego z własnymi aranżacjami piosenek o Warszawie (na płycie wystąpili m.in. CZESŁAW ŚPIEWA, MAMADOU DIOUF, TITUS, T. BUDZYŃSKI, T. TYMAŃSKI). W tym samym roku pojawił się krążek „Do ludożerców” z muzyką do tekstów TADEUSZA RÓŻEWICZA. Ostatnio wydała autorski album „Miękkie maszyny”. Jest zdobywczynią wielu prestiżowych nagród. Koncertuje w kraju i za granicą. Gości z koncertami zarówno na międzynarodowych festiwalach muzycznych (m.in. Heineken Oper’er Festival w Gdyni, Art Pole na Ukrainie) jak i teatralnych (m.in. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, TEATROMANIA w Bytomiu).
www.karolinacicha.eu

BART PAŁYGA: wiolonczelista, multiinstrumentalista, improwizator. Specjalizuje się w grze na kilkunastu instrumentach smyczkowych i etnicznych z całego świata. Prekursor użycia technik śpiewu alikwotowego w muzyce współczesnej, folkowej i rozrywkowej w Polsce. Współtworzy zespoły: Laterna, Masala, Village Kollektiv, Arcus Poloniae, Zespół Polski, Yerba Mater. Współpracuje m.in z Michałem Rudasiem, Gadającą Tykwą, Mosaic, Etnofoniami Kurpiowskimi, nagrywał muzykę filmową i teatralną m.in z K. Dębskim, A. Łazarkiewiczem.

 

Projekt został objęty patronatem Narodowego Centrum Kultury.