Ustawienia i wyszukiwarka
Płyta ReViolation otrzymała Supersonic Award!
Debiutancki album Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa otrzymał prestiżową nagrodę Supersonic Award, przyznawaną przez magazyn „Pizzicato” z Luksemburga.
O albumie
Nazwa albumu nie jest przypadkowa: utworzony na potrzeby płyty tytuł „ReViolation” oznacza „altówkową rewolucję”. Altówka w świadomości wielu profesjonalnych muzyków i melomanów wciąż zajmuje dalsze miejsce na podium w swoistej hierarchii instrumentów smyczkowych. Krzysztof Komendarek-Tymendorf pragnie udowodnić (i czyni to nader przekonująco!), jak wszechstronne stanowi ona medium: podążając za wypowiedzią prof. Piotra Reicherta, tylko grę znakomitego altowiolisty wyróżnia sprawność skrzypka i głębia tonu wiolonczeli. Równocześnie tytułowa „rewolucja” dotyczy propagowania wciąż nieznanego szerokiej publiczności repertuaru.
W przypadku pierwszego solowego albumu artysty mowa o sonatach Fiodora Drużynina oraz Mieczysława Wajnberga – dziełach, które muzyk poznał dogłębnie w ramach przygotowania swojej rozprawy doktorskiej. Jako pierwszy w Polsce dokonał również rejestracji fonograficznej wspomnianych utworów (jest autorem opracowania ich smyczkowania i aplikatury).
„ReViolation” należy również rozumieć jako reinterpretację prezentowanego na płycie programu. Dla Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa oznacza ona niezwykle istotną artystyczną wolność: każde dzieło odkodowuje indywidualnie przez pryzmat własnych doświadczeń, co niejednokrotnie owocuje intrygującą – nieraz kontrowersyjną – interpretacyjną koncepcją. W autorskich propozycjach solisty kluczową rolę odgrywa „muzyczny czas” – swoista przestrzeń w zakresie mikro- i makroformy dzieła muzycznego, a priorytet stanowi jak najwierniejsze oddanie kompozytorskiego zamysłu poprzez dostrzeżenie agogicznych i dynamicznych niuansów zarówno pomiędzy selektywnymi dźwiękami, jak i całymi ogniwami utworu.
Na płycie nie mogło zabraknąć również polskiego akcentu w postaci Kaprysu polskiego Grażyny Bacewicz (1909-1969). Ten jeden z najbardziej znanych utworów w dorobku kompozytorki w oryginale napisany został na skrzypce (1949) – zarejestrowana wersja altówkowa została opracowana przez Jerzego Kosmalę.
Płyta „ReViolation” została objęta patronatem honorowym Narodowego Centrum Kultury.