Ustawienia i wyszukiwarka
Granty na projekty teatralne przyznane!
Ośmioro laureatów, w tym teatry i grupy teatralne, otrzyma dofinansowanie od Związku Cyfrowa Polska i YouTube na realizację spektakli online w ramach wartego ponad 220 tys. zł programu grantowego. Nagrodzone projekty zostaną wystawione w sieci w ramach drugiej edycji festiwalu YouTube Dni Kultury, która odbędzie się w marcu br. Partnerami akcji są Narodowe Centrum Kultury oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Do ogłoszonego na początku grudnia ub.r. przez polską branżę cyfrową programu grantowego dla teatrów zgłosiło się ponad 70 instytucji, w tym teatry, miejskie ośrodki kultury oraz fundacje i stowarzyszenia, reprezentujące różnego typu grupy teatralne z całej Polski. Po zapoznaniu się z projektami, jury zdecydowało się nagrodzić osiem projektów, a nie – jak zakładano wcześniej – sześć. W związku z tym zwiększono również budżet programu, który wyniósł on ponad 256 tys. zł.
Laureatów wybrała kapituła nagrody w składzie: dr hab., Rafał Wiśniewski, prof. ucz. – dyrektor Narodowego Centrum Kultury, Jarosław Cymerman – wicedyrektor Instytutu Teatralnego, Tomasz Raczek - teatrolog i krytyk filmowy, Michał Kanownik – prezes Związku Cyfrowa Polska oraz Małgorzata Krasowska – Country Manager YouTube Polska. Członkowie jury docenili m.in. nieszablonowość i kreatywność projektów oraz potencjał ich promocji online.
Jury przyznało granty na realizację projektów:
- Teatr Capitol w Warszawie – „Wykrywacz Kłamstw”
Spektakl z udziałem Olafa Lubaszenki i Kacpra Kuszewskiego. - Teatr Dziewiątka działający przy Bolesławieckim Ośrodku Kultury – „Wyspa chudych”
Przedstawienie opowiada historię polskich dzieci, które w czasie II wojny światowej znajdowały się w obozie przy ulicy Przemysłowej w Łodzi. - Teatr Mały w Tychach – „Magnetyzm sieci”
Projekt oparty na wystawianym w teatrze spektaklu „Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm Serca” Aleksandra Fredry. - Grupa teatralna MUMIO – „Welcome Home Boys”
Historia dwóch braci, którzy po śmierci ojca dowiadują się z jego testamentu o niezwykłym zadaniu, którego mają się podjąć. - Grupa teatralna Pingwiny, działająca przy Centrum Kultury i Sztuki im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Sierpcu – „Nitka”
Projekt pokazuje doświadczenia młodych ludzi i oparty jest, m.in. na tekstach Zbigniewa Herberta ze zbioru pt. „Pan Cogito”. - Grupa teatralna Start, działająca przy Fundacji Via Culturae w Łodzi – „Mój Jazz”
Muzyczna opowieść o pierwszym po II wojnie światowej polskim zespole jazzowym Melomani, który został założony przez filmowców i muzyków z Łodzi oraz Krakowa. - Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie – „Bierki”
Adaptacja powieści Marcina Szczygielskiego o tym samym tytule. Sztuka dotyka kilku najbardziej aktualnych problemów współczesności: wykluczenia, samotności, potrzeby akceptacji oraz nietolerancji. - Teatr Ucieczkowy wraz z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Kowarach – „Napromieniowany raj – Wizja lokalna”
To spektakl o kopalniach uranu. Projekt będzie realizowany na podstawie tekstu teatralnego „Napromieniowany Raj”, autorstwa Jarosława Szczyżowskiego, przewodnika górskiego i autora przewodników emocjonalnych.
Gratulujemy!
W marcu YouTube Dni Kultury
Wybrane projekty teatralne będzie można obejrzeć w internecie za darmo w ramach kolejnej edycji festiwalu YouTube Dni Kultury. Podczas trzydniowego wydarzenia, które odbędzie się w dniach 26-28 marca 2021 r., internauci będą mieli możliwość zobaczenia wyjątkowych i różnorodnych treści z całej Polski. Więcej szczegółów o wydarzeniu znaleźć będzie można na stronie youtubednikultury.pl.
Firmy Jutra dla kultury
Aby dodatkowo wesprzeć instytucje kultury i pomóc im rozwijać swój potencjał i działalność w sieci, w ramach uruchomionego w listopadzie ub.r. bezpłatnego programu Google, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Chmury Krajowej - Firmy Jutra, rusza jego nowa część – Firmy Jutra dla kultury.
Program jest skierowany do wszystkich instytucji, które potrzebują wsparcia w zaadaptowaniu się do nowej rzeczywistości. Już od 10 lutego, w każdą środę, o godzinie 12:00, odbywać się będzie bezpłatny webinar dla instytucji kultury. Ich uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie przekazać użytkownikom internetu informacje o wydarzeniach, spektaklach, koncertach czy wystawach.
Udział w szkoleniu to pierwszy krok w programie Firmy Jutra. Po jego zakończeniu każdy z uczestników otrzyma dostęp do unikalnego kursu wideo, poświęconego analityce i reklamie w internecie, linki do przydatnych narzędzi i kursów oraz możliwość wzięcia udziału w dyżurach eksperckich i indywidualnych konsultacjach z doradcą Google.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie firmyjutra.pl. Szczegóły dla instytucji kultury oraz formularz rejestracyjny na dedykowany webinar dla kultury dostępne są na stronie w zakładce “Dla kultury”.