Co nas czeka w BMK 2020 w województwie pomorskim?

Data publikacji: 25.02.2020
Autor: woj. pomorskie
7 minut

31 stycznia spotkaliśmy się, by omówić tegoroczne działania planowane w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2019-2021 w województwie pomorskim.

spotkanie inaugurujące w woj. pomorskim
Fot. Małgorzata Cholewińska-Marcinkiewicz, spotkanie inaugurujące w woj. pomorskim

W spotkaniu inaugurującym rok 2020 wzięło udział 13 osób czuwających nad realizacją programu, w tym  zespół BMK z Instytutu Kultury Miejskiej oraz regionalni partnerzy. Pojawiła się Małgorzata Różańska z Bałtyckiej Galerii Sztuki WspółczesnejMarta Nowicka z Gdańskiego Teatru SzekspirowskiegoMonika Jastrzębska-Opitz z Żuławskiego Ośrodka Kultury. Nie zabrakło Izabeli Bukowskiej reprezentującej Wejherowskiego Centrum KulturyAlicji Jelińskiej z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot czy Zofii Lisieckiej z Fundacji edukacyjnej ODiTK. W spotkaniu wzięły udział również Monika Łajming i Aleksandra Perzyńska z Nadbałtyckiego Centrum KulturyPiotr Zubowicz reprezentujący Centrum Edukacji NauczycieliKarolina Ciechorska Kulesza z Uniwersytetu Gdańskiego (koordynatorka części badawczej) oraz z Instytutu Kultury MiejskiejAgata Andrasiak-Czarnecka (koordynatorka programu), Monika Leszczyńska (obsługa konkursu i projektów) i Małgorzata Cholewińska-Marcinkiewicz (wsparcie organizacyjne programu, prowadzenie i redakcja strony).

Spotkanie odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Rozpoczęła je Alicja Jelińska, specjalistka ds. kultury, która opowiedziała o działaniach podejmowanych przez Stowarzyszenie.

Edukacja kulturowa jest dla mnie jak…,bo…?

Pierwsza część spotkania miała charakter integracyjno-informacyjny. Podczas rundki pytań dla partnerów każdy z uczestników przedstawił siebie, jak również reprezentowany podmiot, a następnie dokończył zdanie: „Edukacja kulturowa jest dla mnie jak ….., bo ….”. Z refleksjami uczestników spotkania można zapoznać się poniżej:

  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak ptak, bo trudno ją uchwycić;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak rwąca rzeka, bo jest niezbędna do życia, gwałtowana, nieprzewidywalna, zmienia się i dostosowuje do warunków i potrzeb;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak powietrze, bo oddycham nią każdego dnia;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak woda, bo odżywia, ożywia, kształtuje otoczenie pomału, ale ciągle;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak bumerang, bo jej temat wraca za każdym razem, gdy mówimy o braku publiczności czy estetyki w mieście;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak pocisk, który może rozbić skostniały świat edukacji formalnej;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak wschód słońca, bo to coś oczywistego, pięknego, czerpią z niej ci, którzy mają motywacje i chcą czegoś więcej;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak nowa karta, którą odkrywam, bo lubię poznawać i uczyć się nowych rzeczy;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak okno na świat, bo tłumaczy świat;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak pociąg interkontynentalny, bo w drodze może się zadziać integracja, poznanie, nauka, interakcja, a stacje to jak tunele do inspiracji i wiedzy;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak studnia bez dna, bo całe życie z niej czerpiemy;
  • Edukacja kulturowa jest dla mnie jak most, który łączy różne sektory i potrzeby ludzi i bez którego bardzo ciężko jest się ze sobą spotkać i porozumieć, pracować razem;

Co nas czeka w 2020?

Główna część spotkania, dotyczyła planów na rok 2020. Agata Andrasiak-Czarnecka krótko przypomniała i omówiła schemat działania programu oraz przedstawiła plany tegorocznych wizyt informacyjno-sieciujących w regionie. Następnie omówione zostały zasady dotyczące tegorocznego konkursu na oddolne inicjatywy. Najwięcej emocji wzbudziły zapisy dotyczące tegorocznego konkursu na oddolne inicjatywy. Partnerzy postulowali, aby zwrócić szczególną uwagę na diagnozę, uzasadnienie wyboru przestrzeni, miejsca do realizacji działań projektowych przez wnioskodawców, a także doprecyzować „ograniczony dostęp do kultury i edukacji”.

Rekomendacje te zostały uwzględnione w ostatecznej wersji dokumentów konkursowych dostępnych na stroniesieckultury.pl.

Działania badawcze

Drugą część spotkania Małgorzata Cholewińska-Marcinkiewicz rozpoczęła od przeanalizowania ankiet dotyczących współpracy. Zwróciła uwagę na to, czego poszukujemy w partnerskich relacjach oraz w jakie działania chcemy się w ramach BMK angażować. Tą część spotkania zakończyła Karolina Ciechorska-Kulesza opowiadając o planach działań badawczych na 2020 rok, a także ograniczeniach i możliwościach płynących ze współpracy. Wielu partnerów zadeklarowało wsparcie działań badawczych np. poprzez: testowanie narzędzi, zapraszanie do udziału w badaniach grupy odbiorców swoich działań czy przeprowadzenie części badań. 

Na zakończenie partnerzy  zapoznali się z wytycznymi zaproponowanymi przez Narodowe Centrum Kultury.

Więcej o wydarzeniu: sieckultury.pl