Data publikacji: 23.12.2016
Średni czas czytania 6 minut
drukuj

Planowane z myślą o młodszych i starszych odbiorcach sztuki, odwołujące się do tematów aktualnych i tych uniwersalnych, realizowane w mniejszych lub większych ośrodkach. Projekty wybrane przez jury w konkursie grantowym Koalicji Kultury są bardzo różnorodne. To, co je łączy, to wspólne działanie środowisk związanych z edukacją i kulturą. 

Uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Łodzi nr 111 wybrali się w niezwykłą muzyczną podróż do Afryki Subsaharyjskiej. W ramach projektu „Dwie siostry, czyli uniwersalna prawda o życiu człowieka w opowieściach i rytmach afrykańskiego ludu Hausa” studenci Akademii Muzycznej w Łodzi przygotowali i przeprowadzili dla nich muzyczne warsztaty animacyjne. Dzięki temu, że SP nr 111 dysponuje salą teatralną możliwe było przygotowanie i wystawienie bajki pt. „Zaczarowana Rzeka”, której scenariusz opracowany został przez studentów na motywach oryginalnej opowieści afrykańskiego ludu Hausa. Fot. Anna Rogalska- Marasińska

O projekcie „Szkoła dramy bohaterskiej wyobraźni – jak inspirować do wartościowych rzeczy” pisaliśmy już wcześniej. Wykorzystujemy jednak okazję, by podzielić się nowopowstałą dokumentacją:

Renata Libera – polonistka i instruktor teatralny w Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach we współpracy z tamtejszym Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych „Sprawni Inaczej” oraz Państwową Szkołą Muzyczną pierwszego stopnia im Fryderyka Chopina w Skierniewicach przygotowała projekt „Wszyscy wszystkim w bajce chińskiej”. Jego celem było promowanie postaw pełnych tolerancji i poszanowania inności. Grupa teatralna „Kraina Czarów”, działająca w ramach Stowarzyszenia „Sprawni Inaczej”, a zrzeszająca osoby dorosłe z niepełnosprawnościami przygotowała pod kierownictwem Renaty Libery spektakl. Przedstawienie prezentowano w szkołach, w których uczą się dzieci o podwójnym obywatelstwie, a także w czasie Skierniewickiego Święta Kwiatów, Owoców i Warzyw.  Fot. Anna Mowińska

Z myślą o młodszych odbiorcach opracowany został projekt Magdaleny Gaj-Nowickiej, animatorki kultury prowadzącej autorskie warsztaty dla dzieci do lat 5. We współpracy z Małgorzatą Maciejewską – nauczycielką edukacji przedszkolnej w Publicznym Przedszkolu Galileo w Łodzi zrealizowała ona w Miejskim Ośrodku Kultury w Konstantynowie Łódzkim akcję „Smako-Łyk-Sztuki”, czyli twórcze spotkania o charakterze ogólnorozwojowym dla najmłodszych, oparte na muzyce, tańcu, oraz technikach teatralnych i plastyczno-sensorycznych. Adresatem były dzieci w wieku 2-4 lata, mieszkające na terenie Konstantynowa Łódzkiego oraz ich rodzice i opiekunowie. Pod pretekstem zabawy maluchy rozbudzały swoją (i opiekunów) wyobraźnię, by na finał wziąć udział w koncercie muzyki dawnej, połączonym z pokazem instrumentów folkowych. Fot. Magdalena Gaj-Nowicka

Luiza Łuszcz-Kujawiak i Monika Tomczyk, aktorki Teatru Logos, animatorki kultury, wraz z XIII LO im. Marii Piotrowiczowej w Łodzi realizowały projekt „Ziemia Obiecana”. Miał on zwrócić uwagę młodych ludzi na sytuację cudzoziemców w Polsce, a także na społeczny odbiór koegzystencji z przedstawicielami innych nacji. Teatr i szkoła stały się przestrzenią integracji i budowania więzi społecznych. Interaktywne metody pracy z grupą pozwoliły uczyć jak żyć razem, unikając banalnego dydaktyzmu, przesuwając akcent na doświadczanie, a nie tylko intelektualne poznanie zagadnień, dotykających problematyki obcości. Projekt, realizowany także w miejscowości Grotniki-Ustronie, gdzie znajduje się ośrodek dla cudzoziemców, obejmował warsztaty teatralno-dramowe, ankietę wśród uczniów, warsztaty kulinarne, taneczne i fotograficzne. Ważnym elementem przedsięwzięcia był spektakl „Pobyt tolerowany” i warsztaty z jego twórczyniami – Weroniką Fibich i Ewą Łukasiewicz. Finałowym zadaniem uczestników było zaproponowanie akcji skierowanej do szerszej publiczności, a nastawionej na zmianę myślenia, konfrontowanie ze stereotypami i „oswojenie obcego”. Fot. Luiza Łukasz Kujawiak

W ramach "Koalicji Kultury" realizowano też inne dzialania:

„Alicja i Alojzy w krainie Kanzas” to akcja, w ramach której powstały niezwykłe komiksy- stworzone przez podopiecznych Konstantynowskiego Centrum Pomocy Rodzinie. 

W rezultacie projektu „Palimpsesty” stworzono dwa wyjątkowe audio przewodniki po dawnym Tomaszowie Mazowieckim. Stworzyli je uczniowie Gimnazjum nr 6 im. ks. Jana Twardowskiego i tomaszowskich seniorów w trakcie warsztatów. 

 „Teoria wielości” to propozycja łódzkiego Stowarzyszenia Eikon i  Gminnej Biblioteki Publicznej w Buczku. Jej celem była edukacja kulturalna i partycypacja obywatelska mieszkańców wsi i gminy Buczek, realizowana poprzez warsztaty multimedialne, które zaowocowały autorskimi produkcjami wideo uczestników. 

„Widzę i opisuję” to warsztaty dziennikarskie dla 20 uczniów gimnazjum w Parzęczewie. Specjaliści z łódzkiego stowarzyszenia Pamięć – Tożsamość – Rozwój, działającego na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości wspierali młodych ludzi w nauce pisania o sztuce oraz o wydarzeniach kulturalnych. Materiały powstałe w ramach projektu publikowano na stronach internetowych, na Facebooku, a także lamach lokalnej gazety. 

Projekt „Jak to z pismem i książką było” przedstawialiśmy juz wcześniej