Efekty regrantingu w województwie śląskim

Data publikacji: 22.12.2016
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

W ramach konkursu na pomysły edukacji kulturowej dla partnerstw kultury i oświaty komisja ekspercka wybrała 5 projektów do sfinansowania.

Działania w „Akcja re-Animacja” objęły trzy klasy VI w Zespole Szkół w Wyrach. Projekt zakładał organizację cyklu warsztatów dla szóstoklasistów. Ich koncepcja opierała się o bloki tematyczne: Przestrzeń (sztuka współczesna; instalacja w przestrzeni), Słowo (język narzędziem tworzenia sztuki), Dźwięk (ekspresja muzyczna). Każda z klas otrzymuje inną dziedzinę. Warsztaty zakładały działania praktyczne: wyjście do lokalnej społeczności i zachęcenie uczniów do aktywności społeczno-kulturalnej. Do każdego bloku przypisane zostało miejsce prezentacji warsztatów. Fot. Karolina Kopacz

Projekt „Godzina dla świata” zakładał wykorzystanie godziny wychowawczej na różne działania z zakresu edukacji kulturowej. Każda z klas Gimnazjum im Noblistów Polskich w Ornontowicach została wsparta przez edukatora kulturowego i wciągu kilku tygodni pracowała nad wypowiedzią artystyczną z różnych dziedzin, inspirowaną ważnym problemem współczesnego świata. Marcin Wilczyński / Aleksandra Jaworudzka

W projekcie „Magiczne ścieżki teatru” udział wzięły dzieci ze Niepublicznej Specjalnej Szkoły Podstawowej ARKA NOEGO. Efektem końcowym projektu miał być spektakl „Królowa Śniegu”. Dzieci miały uczestniczyć aktywnie w procesie tworzenia dzieła. Projekt miał wymiar terapeutyczny, skierowany był na realizowanie artystycznych wizji uczniów, którzy wcielając się w różne role mieli możliwość wyrażenia siebie. Dzięki różnym warsztatom dzieci poznały teatr od kuchni; przeszły cały etap tworzenia, poznały jak tworzy się scenografię, lalki, kostiumy, jak aktor przygotowuje się do występu. Dzieci były twórcami, za którymi podążali dorośli. Poprzez udział w warsztatach uczniowie mogli rozwinąć swoje zdolności i umiejętności. Fot. Beata Górny

W działaniu „Nakręceni na czytanie” udział wzięły dzieci z Alternatywnej Szkoły Podstawowej w Cieszynie oraz użytkownicy Biblioteki Miejskiej z tego miasta. Projekt polegał na przeprowadzeniu warsztatów łączących sztukę filmową, dźwiękową, plastyczną i sztuki wizualne z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Punktem wyjścia była literatura tworzona dla i przez dzieci. Wykorzystane zostały teksty napisane przez cieszyńskich gimnazjalistów na konkurs literacki “Zdrowie po cieszyńsku”. Uczestnicy warsztatów zilustrowali je plakatami, stworzyli filmy animowane oraz nagrali audiobooki. Powstałe utwory zostały przekazane do cieszyńskich szkół i przedszkoli oraz zostały zaprezentowane w przestrzeni publicznej w formie plakatów zawierającymi kody QR jako odnośnikami do utworów. Jako podsumowanie projektu zorganizowana została konferencja dla pedagogów, animatorów kultury, bibliotekarzy i przedstawicieli cieszyńskich instytucji publicznych podejmującą temat wspólnego działania w kulturze i edukacji. Fot. Beata Parchańska/ Paulina Paleczna-Brzuska

Projekt „Słowiański dzień – od wschodu do zachodu słońca” to larp dla dzieci z klasy V polegający na stworzeniu symulacji grodu wczesnosłowiańskiego Ślężan, gdzie uczestnicy wcielili się w rolę w jednego z rodów. Terenem akcji było Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.

Więcej dokumentacji z projektu "Słowiański Dzień" znajduje się na tej stronie.