Ustawienia i wyszukiwarka
Kolejny etap "Sieci Kultury"- dotowane projekty ruszyły na dobre
W sobotę 15 października Gimnazjum nr 11 im. Obrońców Westerplatte odbyły się jednodniowe warsztaty graffiti, poprowadzone przez znanego w Trójmieście artystę streetartowego Tuse. Projekt "Tuse -tworzę sztukę z młodzieżą" to zaledwie część działań realizowanych w tym roku na Pomorzu.
Wspomniane warsztaty składały się z części teoretycznej, podczas której Tuse opowiedział o swojej pracy i technice wykonywania graffiti, pokazując na własnym przykładzie, jak pasja może stać pracą. Po części teoretycznej przyszedł czas na działanie. Każdy uczestnik dostał do ręki spray i praca ruszyła pełną parą. I choć Tuse przyjechał do nas ze swoim projektem, znalazło się również miejsce na inicjatywę własną uczestników, którzy dodali podpis: „Graffiti Stogi” i sami wymyślili tekst zawarty w chmurce. Efekty pracy i talentu artystycznego można podziwiać na ścianie szkoły.
Odwiedziny w oliwskim zoo to z kolei dalszy ciąg udziału Szkoły Podstawowej nr 60 w Gdańsku w projekcie ,,Dzieciaki lubią zwierzaki. A co lubią zwierzaki?”. Pomimo wietrznej pogody wycieczka była udana! Zebrane doświadczenia i obserwacje przydały się podczas warsztatów ceramicznych w klubie Plama na gdańskiej Zaspie. Gospodarzem spotkania była Pani Wioletta Ulatowska – artysta-plastyk, która cierpliwie wyjaśniała, w jaki sposób należy rzeźbić w glinie. Dzieciaki bawiły się świetnie, a efekty ich pracy naprawdę robią wrażenie.
W ramach innego przedsięwzięcia, w Centrum Edukacji i Kultury w Damnicy, odbyły się Warsztaty Fotografii Otworkowej. Ich uczestnikami była piętnastka młodzieży ze szkół z Damna, Damnicy i Zagórzanka wraz ze swoimi opiekunami. Warsztaty prowadzili Michał Zieliński i Paulina Wojnik z Gdańska. Uczestnicy posłuchali wstępu teoretycznego do historii fotografii i zaraz po nim zabrali się do pracy nad własnymi, ręcznie robionymi aparatami otworkowymi z pudełek po obuwiu, puszkach po herbacie czy kawie. Dużą frajdą okazało się wywoływanie negatywów w ciemni i obserwowanie w czerwonym świetle procesu powstawania obrazu na papierze światłoczułym. Ku zaskoczeniu i radości uczestników efekty okazały się zdumiewające.
Drugiego dnia młodzież kontynuowała robienie zdjęć. Dodatkową atrakcją była wizyta w busie artystów, którego dostosowali do roli mobilnego aparatu fotograficznego i ciemni w jednym, w którym podzieleni na grupy obserwowali powstawanie obrazu. Efekty warsztatów będą częścią wystawy finalizującej projekt.
„W poszukiwaniu ducha...” to kolejny etap realizacji projektu pt. „Punkt widzenia”. 29 września zorganizowano grę biblioteczno-historyczną, której celem było poznanie historii dworku w Choczewie. Historię tę przekazała hrabina von Diezelsky (w tej roli pani Henryka Soboń). Uczestnicy projekty zaczęli też pracę nad koncepcją filmów animowanych, których tematem będzie historia dworku oraz miejscowości Choczewo. Młodzież opracuje scenariusze, przygotuje scenorysy (storyboard), scenografię i plan zdjęciowym. Następnym etapem będzie składanie filmu animowanego w programie komputerowym.
Podczas październikowych zajęć w ramach projektu "Sieć korzeni" młodzież szkolna poznaje świat etnologa i muzealnika, odpowiadając na pytania: Kim jest etnolog? Czym jest kultura? Uczniowie próbują swoich sił w organizowaniu wystawy w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zapoznają się z narzędziami badawczymi i przyswajają wiedzę poprzez zabawę, na przykład wcielając się w etnologa prowadzącego badania w trakcie wesela. Ponadto wypełniają ankiety genealogiczne, na podstawie rozmów z dziadkami i rodzicami.
1 października, zgodnie z planem, wystartował projekt „Szekspir czy Shakespeare”. Założeniem projektu jest realizacja warsztatów teatralnych w języku polskim i angielskim opartych na wybranych tekstach Szekspira (rok 2016 jest Światowym Rokiem Wiliama Szekspira). Młodzi ludzie wraz z artystami oraz pedagogami Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku stworzyli 4 grupy: 2 aktorskie (pracujące nad materiałem w języku polskim i angielskim), scenograficzno-kostiumową (przygotowująca oprawę plastyczną pokazu) oraz grupę zajmującą się promocją i dokumentacją warsztatów i mającego powstać spektaklu. Są już pierwsze widoczne efekty. Grupa promocyjna przedstawia materiały graficzne, które będą promować wielki finał warsztatów.
W Subkowach odbyły się pierwsze warsztaty scenograficzne. Młodzież pod okiem animatora teatralnego tworzy maski, które zostaną wykorzystane w spektaklu zaplanowanym na koniec października. Wszystko w ramach projektu „Teatr budzi ludzi”
17 października odwiedziliśmy Zespół Szkół w Mrzezinie by wspólnie z 53 uczniami i uczennicami porozmawiać na temat sposobów włączania osób społecznie i kulturowo wykluczonych w dyskurs sztuki. Tego dnia młodzi ludzie mogli stać się zarówno aktywnymi interpretatorami dzieł i działań artystycznych, jak i twórcami sztuki zaangażowanej. Chwila przygotowań i szkolna sala gimnastyczna zamienia się w tymczasową galerię sztuki zaangażowanej, w której zostało umieszczonych 30 zdjęć dzieł artystów z całego świata. Dzieła łączył wspólny temat – podejmowanie kwestii wykluczenia społeczno-kulturowego. Galerię zwiedzać można było na dwa sposoby: samodzielnie – czytając opisy poszczególnych prac, zawierające informacje na temat kontekstu ich powstania oraz przy udziale edukatorów i edukatorek szerzej omawiających poszczególne dzieła, zachęcających do dialogu na ich temat (z opisu Stowarzyszenia Feeria).
We wrześniu i w październiku zrealizowano szereg wydarzeń zaplanowanych w projekcie „Zobaczyć na nowo – budowanie poczucia tożsamości lokalnej”. Te same warsztaty przeprowadzono w dwóch różnych miejscach – w gdańskiej dzielnicy Biskupia Górka oraz w Kartuzach. Dzięki temu udało się zintegrować dzieci z różnych środowisk, miejskiego i wiejskiego, wokół zagadnień związanych z estetyką przestrzeni.
Więcej informacji o przedsięwzięciach dotowanych w ramach "Sieci Kultury" przeczytać można na stronie Instytutu Kultury Miejskiej.
Fot. Fot. Paweł Jóźwiak, Maciej Buszman, Przemysław Szalecki uczestnicy zajęć i autorzy projektów