Projektowanie Uniwersalne Kultury – FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania.
Pytania ogólne
1. Jakie działania są przewidziane w projekcie i do kogo są skierowane?
Projekt składa się z 4 zadań.
Zadanie 1 to dwuletni program szkoleniowo – grantowy skierowany do samorządowych instytucji kultury. Będą dwa cykle naborów: w 2024 roku (30 instytucji) i w 2025 roku (50 instytucji).
Zadanie 2 to wsparcie szkoleniowe, które na celu przygotowanie instytucji kultury do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami lub uruchamiania dla nich staży, praktyk, wolontariatu. Szkolenia dla 45 instytucji planowane są na 2025 rok.
Zadanie 3 związane jest z profesjonalizacją sektora kultury. Ma ono 3 komponenty. Pierwszy to roczne ścieżki profesjonalizacyjne dla 30 instytucji kultury. Drugi to kompleksowy program szkoleniowy dla osób pracujących lub chcących się kształcić na koordynatorów_ki dostępności w instytucjach kultury. Trzeci to specjalistyczne szkolenia dla pracowników instytucji kultury (samorządowych oraz państwowych) i organizacji pozarządowych, które mają działalność kulturalną uwzględnioną w celach statutowych. Dwa pierwsze komponenty będą realizowane w 2025 roku, trzeci rozpoczyna w toku 2024.
Zadanie 4 to pilotażowy program wsparcia usługowego, w ramach którego powstanie Centrum Kompetencji. Będzie ono pomagało instytucjom kultury w organizowaniu dostępnych wydarzeń poprzez doradztwo, użyczenie sprzętu i zapewnianie odpowiednich ekspertów np. tłumaczy języka migowego lub asystentów osób z niepełnosprawnościami.
2. Czy instytucje, które współtworzyły Model Dostępnej Kultury w ramach projektu Kultura bez Barier mogą uczestniczyć w projekcie?
Tak, mogą, regulamin tego nie wyklucza.
3. Czy instytucje, które wdrożyły już u siebie rozwiązania dostępnościowe i są zaznajomione z Modelem Dostępnej Kultury mogą liczyć na bardziej zaawansowane treści na szkoleniach?
Tak. Większość zadań w projekcie przewiduje również bardziej zaawansowane treści.
4. Czy z programu szkoleń można korzystać wybiórczo tzn. rejestrować się tylko na niektóre wydarzenia w ramach programu szkoleniowego?
To zależy od zadania i jest zawsze szczegółowo umówione w regulaminie. Przykładowo w Zadaniu 1 konieczne jest uczestniczenie we wszystkich zaplanowanych działaniach, a w Zadaniu 3.3 można uczestniczyć w wybranych szkoleniach.
5. Czy instytucja kultury może aplikować do wszystkich 4 zadań? Czy zakwalifikowanie się do jakiegoś zadania wyklucza możliwość aplikowania do pozostałych?
Nie ma przeszkód formalnych, ale nie rekomendujemy takiego rozwiązania. Warto z rozmysłem wybrać zadanie, które jest najbardziej adekwatne do potrzeb.
6. Czy osoby zatrudnione w instytucji kultury na umowę - zlecenie lub umowę o dzieło (np. edukatorzy) mogą brać udział w szkoleniach?
Tak, mogą.
Zadanie 1.
1. Ile szkoleń jest przewidzianych w Zadaniu 1?
W Zadaniu 1 przewidziane jest szkolenie wprowadzające (wyjazdowe), szkolenie w siedzibie instytucji kultury, tutoring online (15 godzin), udział w wizycie studyjnej oraz szkolenie podsumowujące (wyjazdowe).
2. Jak we wniosku do programu grantowo-szkoleniowego (Zadanie 1) poprawnie opisać projekt szkoleniowy?
Należy napisać o swoich oczekiwaniach względem udziału w szkoleniach oraz jaka jest wizja instytucji po szkoleniach.
3. Czy jeśli instytucja nie zakwalifikuje się w I naborze do Zadania 1 (szkoleniowo-grantowego) to może aplikować w II edycji do tego samego zadania?
Tak, może.
4. Czy instytucja kultury, realizująca projekt grantowy, musi mieć wkład własny? Jeśli tak, to w jakim procencie?
Nie, projekt nie wymaga wkładu własnego.
5. Czy udział w szkoleniach jest płatny?
Nie, szkolenia są bezpłatne, ale w przypadku szkoleń/spotkań stacjonarnych koszt podróży do miejsca szkolenia pokrywa instytucja, która deleguje pracownika.
Zadanie 3.3.
1. Czy każda instytucja musi wziąć udział we wszystkich szkoleniach?
Nie, w ramach Zadania 3.3. każda instytucja decyduje, które szkolenia są dla niej interesujące. Przed każdym ze szkoleń będziemy uruchamiać osobną rejestrację.
2. Czy można uczestniczyć w Zadaniu 1 i Zadaniu 3.3. jednocześnie?
Tak, regulamin tego nie wyklucza, ale proszę się zastanowić, czy rzeczywiście Państwa instytucja tego potrzebuje.
3. Ile osób z instytucji może uczestniczyć w szkoleniach?
Zgodnie z regulaminem, instytucja wyznacza minimum 4, maksimum 8 pracowników, współpracowników lub wolontariuszy do udziału w szkoleniach.