Historiofilia. Sztuka i polska pamięć - wystawa

Stara Drukarnia Naukowo-Techniczna, ul. Mińska 65, Warszawa - Stara Drukarnia Naukowo-Techniczna, ul. Mińska 65, Warszawa
Sob. 20 maja — Niedz. 6 sierpnia 2017 r.   g. 20:00
Historiofilia. Sztuka i polska pamięć - wystawa
Historiofilia - plakat

Pojęcie historiofili, które jest neologizmem, określa rodzaj zainteresowania historią, niepozbawionego emocjonalnego zabarwienia. W latach 90. XX wieku mieliśmy do czynienia z odmiennym zjawiskiem: historiofobią, w ramach której historia zaczęła być postrzegana jako balast, który przeszkadza w budowie demokratycznego, europejskiego państwa. Należało ją odrzucić lub poddać dekonstrukcji w imię budowania nowej, przyszłej i lepszej tożsamości. Zjawisko to dotyczyło w pierwszym rzędzie elit III RP, które zaczęły postrzegać silną wspólnotę jako źródło opresji i zagrożenia.

Wystawa „Historiofilia. Sztuka i polska pamięć” jest próbą ukazania alternatywnej postawy i nurtu w sztuce polskiej ostatnich lat. Prezentuje ona artystów, którzy uznanie przeszłości wspólnoty uważają za jeden z istotnych elementów podtrzymujących jej dzisiejsze funkcjonowanie i będących gwarantem jej przyszłości.

Wystawa prezentuje prace i dokumentacje głośnych działań artystycznych takich twórców, jak: Jacek Adamas, Ignacy Czwartos, Michał Fierek, Piotr Drozdowicz, Jacek Lilpop, Andrzej Kalina, Jerzy Kalina, Marcin Kędzierski, Jakub Kijuc, Wojciech Korkuć, Grzegorz Królikiewicz, Zenona Olejniczak, Eugeniusz Rudnik, Michał Szlaga, Zbigniew Warpechowski, Jerzy Ryszard JURRY Zieliński i Akcja Alternatywna „Naszość”.

Wstęp wolny.

Kurator: Piotr Bernatowicz

Asystent kuratora: Marcel Skierski

Miejsce: Stara Drukarnia Naukowo-Techniczna, ul. Mińska 65, Warszawa

Wernisaż: 20.05.2017 r. (sobota), godz. 20.00

Wystawa trwa do 6.08.2017 r.

Koordynacja: Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, Agnieszka Bebłowska-Bednarkiewicz

 

il. Akcja Jacka Adamas przeciwko pomnikowi gen. Iwana Czerniachowskiego w Pieniężnie (transparent z hasłem „Przestrzeń dla Armii Wyklętych”), luty 2014,
fot. Katarzyna Adamas