Bollywood czy coś więcej?

Data publikacji: 22.01.2015
Autor: Anetta Janowska
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Hasło: “przemysły kreatywne w Indiach” kojarzy się w powszechnej świadomości najczęściej z olbrzymią produkcją Bollywood, z którego wychodzi ok. 1000 filmów rocznie. Tymczasem badania pokazują, że sektor kreatywny jest w Indiach rozwinięty słabiej, niż moglibyśmy się tego spodziewać, jego udział w PKB szacuje się bowiem na zaledwie 1%.

Martin Prosperity Institute, think tank z Toronto, któremu przewodzi Richard Florida, znany z prac nad klasą kreatywną, przyjrzał się bliżej przemysłom kreatywnym w tym jednym z najszybciej rozwijających się obecnie obszarów na świecie. W wyniku przeprowadzonych badań powstało opracowanie pt. “Understanding the Creative Economy in India”. Do analizy zastosowano metodologię zaproponowaną przez Floridę, czyli tzw. “indeks kreatywności”. Według Instytutu jest to jeden z najbardziej innowacyjnych sposobów mierzenia potencjału regionów w zakresie kreatywnej gospodarki. Oszacowaniu poddaje się tu trzy czynniki: Tolerancję, Talent i Technologię.

 

Tolerancja już w połowie XIX wieku uznana została za kluczową składową obiektywnego myślenia. Dzisiaj przyciąga kreatywną siłę roboczą poszukującą otwartości, wolności i różnorodności, bo tylko w takich warunkach mogą powstawać najbardziej twórcze pomysły. W Indiach tolerancję zmierzono za pomocą wskaźników szacujących koncentrację wykluczonych plemion i kast, procent cudzoziemców, różnice w alfabetyzacji miast i wsi, a także różnorodność religijną regionów.

 

Drugi z elementów indeksu, talent, jest siłą generującą innowacyjne pomysły, które zapewniają regionowi rozwój gospodarczy. Mierzenie talentu polega na wyliczeniu procentu osób zatrudnionych jako tzw. klasa kreatywna. Przy czym największą zaletą danego obszaru geograficznego jest nie tyle produkcja talentów, ile zdolność ich przyciągnięcia i utrzymania.

 

Technologia z kolei jest czynnikiem, który od lat 50. XX wieku uważany jest za siłę napędową wzrostu gospodarczego. To właśnie regiony potrafiące najszybciej wprowadzić i wykorzystać innowacje mogą uzyskać przewagę konkurencyjną nad pozostałymi. W zastosowanej metodologii w kategorii tej mieszczą się takie elementy, jak: penetracja internetu szerokopasmowego, sieci telefonicznych stacjonarnych i mobilnych, liczba szkół wyższych w regionie kształcących na kierunkach technicznych oraz wyposażenie gospodarstw domowych w sprzęt komputerowy.

 

W rankingu 82 krajów przeanalizowanych z zastosowaniem indeksu kreatywności, Indie znajdują się na 50. miejscu, jeśli chodzi o kreatywność: tolerancja daje im miejsce 30., talent 75, zaś technologia 42*. Wynik ten jest przede wszystkim wypadkową olbrzymiego zróżnicowania Indii. Regionami najbardziej rozwiniętymi są tutaj północ, północny wschód oraz południowy zachód, a wiodącym miastem - Delhi. To one są najbardziej kreatywne.Potencjał reszty kraju pozostaje niewykorzystany, a jest to tak naprawdę klucz nie tylko do podniesienia miejsca Indii w międzynarodowych rankingach kreatywności, ale przede wszystkim do zapewnienia krajowi szybkiego wzrostu gospodarczego i dobrobytu.

 

 


 

* Florida, R., C. Mellander and K. Stolarick. (2011) “Global Creativity Index.” Martin Prosperity Institute Working Paper Series