Ustawienia i wyszukiwarka
„Puste Ramy” - kampania Ministerstwa Kultury
Zainicjowana przez Ministerstwo Kultury kampania „Puste Ramy”, realizowana przez muzea w całej Polsce, przypomina o dobrach kultury utraconych przez państwo polskie w czasie II wojny światowej. Popularyzacja tematyki strat wojennych w dziedzinie kultury i prezentacja ich wizerunków może się przyczynić do ich rozpoznania i odnalezienia i w efekcie sprawić, by przynajmniej niektóre puste ramy i gabloty ponownie wypełniły się dziełami sztuki.
W wyniku II wojny światowej z polskich zbiorów publicznych, prywatnych i kościelnych zaginęło kilkaset tysięcy dzieł sztuki i dóbr kultury. Część z nich przepadła bezpowrotnie, zniszczona na skutek działań wojennych, pozostałe padły ofiarą systematycznej grabieży prowadzonej zarówno przez wyspecjalizowane grupy działające w szeregach okupacyjnej armii niemieckiej oraz w Armii Czerwonej, jak i zwykłych żołnierzy czy pospolitych złodziei. Już w 1942 r. oceniano, że w samych zasobach muzealnych wyniosły one 50% stanu przedwojennego. Szacunki powojenne mówiły o ponad 516 tysiącach zrabowanych bądź zniszczonych dzieł sztuki, wycenianych łącznie na kilkadziesiąt miliardów ówczesnych dolarów. Puste ramy, pozostawione w niektórych muzeach, to symbol tych strat.
Muzea biorące udział w akcji:
Muzeum Narodowe w Warszawie
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Zamek Królewski na Wawelu
Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Książąt Czartoryskich
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Muzeum Narodowe w Lublinie
Muzeum Zamkowe w Malborku
Muzeum Sztuki w Łodzi
Muzeum Śląskie w Katowicach
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Muzeum Okręgowe w Toruniu