Trening twórczości dostosowany do grupy docelowej/ Sztuka i myślenie krytyczne a kwestia wieku

Data publikacji: 08.05.2016
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

W niedzielę 8 maja 2016 r. w Małopolskim Instytucie Kultury w Krakowie odbyła się druga część cyklu warsztatów dla podmiotów edukacji kulturowej. Pracowaliśmy w dwóch modułach – pierwszy moduł był poświęcony treningowi twórczości dla dzieci i młodzieży, drugi relacji między myśleniem krytycznym a wiekiem.

Dr Monika Nęcka zaprezentowała kilka metod i ćwiczeń, które mogą wpłynąć na budowanie twórczej postawy wobec życia u dzieci i młodzieży. Dyskutowaliśmy o tym, jak eksplorowanie tego, co z pozoru codzienne, może okazać się pełne zaskoczeń i dać nowe punkty wyjścia do dalszych działań – przykładowo: malowanie obrazu inspirowanego emocjami i wrażeniami związanymi z dotykaniem chropowatego lub zupełnie gładkiego przedmiotu (bez patrzenia na ten przedmiot!).

W module pn. „Sztuka i myślenie krytyczne a kwestia wieku” zastanawialiśmy się, czym jest dzieło sztuki i jak w oparciu o konkretny artefakt budować projekty edukacji kulturowej. Tworzyliśmy mapy myśli, wychodząc od motywów sztuki ludowej, w dalszej kolejności budując w oparciu o nie szereg działań i zajęć edukacji kulturowej dzieci i młodzieży. Pracowaliśmy również nad pomysłami działań twórczych, w które mogłyby zaangażować się dzieci w różnym wieku, o różnych zainteresowaniach, oczekiwaniach i potrzebach.

fot. Elżbieta Kaproń