Nowości Badawcze Obserwatorium Kultury (3/2015)

Data publikacji: 23.10.2015
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Prezentujemy trzeci już numer Nowości Badawczych Obserwatorium Kultury. W minionym kwartale ukazało się kilkanaście ważnych publikacji podejmujących różne zagadnienia z obszaru kultury od sposobów jej finansowania poprzez organizację imprez kulturalnych.

Nowości Badawcze Obserwatorium Kultury (3/2015)
nowosci badawcze 3

Raporty dotyczą takich kwestii jak:

- uczestnictwo w kulturze,

- finansowanie kultury,

- polityka kulturalna,

- rynek wydawniczy,

- rynek muzyczny,

- dyplomacja kulturalna,

- przemysły kreatywne.

Wśród polskich raportów na szczególną uwagę zasługują:

  • Widz kinowy w Polsce – obszerna publikacja dotycząca preferencji typowego widza kinowego - wybiera się on do kina w towarzystwie rodziny lub znajomych, przy wyborze filmu zwraca uwagę przede wszystkim na jego gatunek, lepiej ocenia zagraniczne niż polskie produkcje.
  • „Ciekawe czasy” finansowania kultury samorządowej – raport w którym prześledzono historię 25 lat finansowania kultury w Polsce przez samorządy, z uwzględnieniem  wydatków bieżących i majątkowych, źródeł finansowania kultury, wpływu wydatków zagranicznych (w szczególności unijnych) na jej finansowanie.
  • Polityka kulturalna Słupska. Diagnoza - autorzy dokładnie przyjrzeli się kulturze w Słupsku i przygotowali szereg rekomendacji i diagnoz dla miasta.

Wśród zagranicznych raportów wyróżniają się:

Najciekawsze artykuły naukowe przedstawiono na konferencji naukowej w Wiedniu, gdzie odbyły się Europejskie Warsztaty Stosowanej Ekonomii Kultury. Jeden z prelegentów T. Feder w Access to Culture and Arts Policy: Does Arts Funding Promote Access to Cultural Consumption in the US? podjął kwestie wpływu publicznych dotacji na dostępność kultury.

Jako ciekawostkę polecamy zapoznać się z raportem dotyczącym marketingu w kulturze Koncerty, festyny, jarmarki, pikniki. Czyli o finansach, organizacji, modach i trendach w branży, w którym poruszono kwestię zarobków gwiazd, kosztów organizacji imprezy oraz dlaczego zawód managera imprez kulturalnych należy do najbardziej stresujących na świecie i rankingiem miast, Future cities. Driving growth through the creative economy, który opracowano na podstawie umiejętności wykorzystania potencjału sztuki w ich rozwoju.

Życzymy owocnej lektury!