Program Kongresu: animacja + przyszłość
1. Społeczeństwo współpracy w czasie transformacji cyfrowej, co oznacza dziś razem?
Podczas wystąpienia zastanowimy się nad kluczowym aspekcie współczesnej transformacji cyfrowej - społeczeństwie współpracy. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, współpraca staje się fundamentem sukcesu w erze cyfrowej, gdzie innowacje i rozwiązania są rezultatem zespołowego wysiłku.
Jowita Michalska - misją życiową Jowity jest wyposażenie Polaków w niezbędne kompetencje cyfrowe. Dlatego powołała do życia organizację, która współpracuje z czołowymi amerykańskimi uczelniami, takimi jak MIT, Harvard Business School czy Stanford, by kształcić w zakresie nowych technologii. Digital University oferuje m.in. certyfikowane programy edukacyjne, takie jak Digital Transformation Expert, które pozwalają pracownikom uzupełnić kompetencje przyszłości, a także konferencje, takie jak Masters&Robots, na które do Polski przyjeżdżają najwybitniejsi światowi eksperci. Organizacja edukuje również osoby wykluczone i defaworyzowane w obszarach: nowych technologii, bezpieczeństwa w Internecie, zawodów przyszłości i ekologii.
2. Dlaczego maszyny są głupie? Scenariusze i kompetencje przyszłości.
Podczas wystąpienia postawimy pytanie, dlaczego mimo rosnącej zdolności maszyn do obliczeń, wciąż brakuje im ludzkich zdolności i empatii. Podczas prelekcji skoncentrujemy się na potrzebie rozwijania umiejętności niezbędnych w przyszłości, które pozwolą nam efektywnie współpracować z coraz bardziej zaawansowanymi technologiami.
dr Iwo Zmyślony - projektant zmiany i kultury organizacyjnej, metodolog procesów projektowych, antropolog designu i nowych technologii. Doktoryzował się pracą nt. psychologii kreatywności w naukach empirycznych (2013). Autor kilkunastu publikacji naukowych nt. wiedzy niejawnej (know-how, tacit knowledge) oraz kilkudziesięciu tekstów krytycznych nt. kultury eksperymentalnej. Jako trener i doradca biznesu współpracuje z ICAN Institute. Prowadzi szkolenia w zakresie rozwoju agile & design mindset, klientocentrycznej transformacji usług, sprzedaży przedsiębiorczej i neuroprzywództwa. Wykładowca Uniwersytetu Otwartego UW. Dyrektor HR w Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
3. Szanse i zagrożenia, jakie rysują się na horyzoncie w związku z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji.
Jak to jest widzieć wyraźnie, ale tylko czasami? Jak to jest słyszeć wszystko, nawet ciszę? Jak to jest być innym?
Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas interaktywnego wykładu pt. „Projektowanie działań instytucji kultury w kontekście neuroróżnorodności”. Przyjrzymy się wspólnie:
- mitom i stereotypom na temat neuroatypowości
- wyzwaniom, z którymi zmagają się osoby w spektrum autyzmu i z ADHD w sytuacjach codziennych
- praktycznym rozwiązaniom wspierającym budowanie neuroróżnorodnego środowiska w instytucjach kultury
A ponadto stworzymy warunki symulujące wyżej wspomniane wyzwania, by doświadczyć tego, co dla osób neuroatypowych jest „normalnością”.
dr Agnieszka Wąsik - ekspertka transformacji cyfrowej, trenerka, e-learning designerka, UX/UI designerka, doktor nauk humanistycznych, wykładowczyni z doświadczeniem międzynarodowym. Specjalizuje się w nowych technologiach, różnorodności kulturowej i neurorożnorodności. Sama jest osobą w spektrum autyzmu i z ADHD.
Współpracowała dotychczas z przedstawicielami 65 krajów. W czasie pandemii pomogła wdrożyć rozwiązania cyfrowe ponad 1000 specjalistom, usprawniającym tym samym nową codzienność wielu firm, instytucji publicznych, szkół i uniwersytetów. Aktualnie na zlecenie brytyjskiego oddziału wydawnictwa Business Expert Press we współpracy z Harvard Business Publishing piszę książkę o human-centered designie, czyli ludzkim spojrzeniu na technologie.
4. Jest 2040 rok, witajcie w immersyjnym świecie sztuki! Wnioski z programu badawczego Narodowego Centrum Kultury.
Badać można różne aspekty rzeczywistości, dlaczego więc mamy obawy przed badaniem przyszłości?
Narodowe Centrum Kultury sięgnęło po narzędzie strategiczne, jakim są scenariusze przyszłości i wykorzystało je w celach poznawczych. Przyjrzeliśmy się bliżej najnowszym technologiom, które mogą mieć (coraz większy) wpływ na pole sztuki i instytucje kultury.
Samo badanie przyszłości sztuki było fascynującym procesem ze względu na udział ekspertów reprezentujących różne sektory i dziedziny wiedzy, a także kraje. W projekt zaangażowały się osoby z Polski, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Austrii, Szwajcarii i Hong Kongu. Wśród rozmówców, z którymi omawialiśmy kwestie wpływu gamingu, VR, AR i AI na sztukę, pojawili się naukowcy z prestiżowych uniwersytetów, przedstawiciele gigantów technologicznych i innowacyjnych startupów oraz reprezentanci świata sztuki cyfrowej.
Badanie zaowocowało ośmioma scenariuszami przyszłości i wiedzą, dzięki której mogliśmy pójść dalej. Opisywany foresight miał miejsce w drugiej połowie 2022 roku, a w pierwszej połowie 2023 roku realizowaliśmy już kolejne badanie na temat nabywania przez twórców (zaawansowanych) kompetencji cyfrowych.
Wystąpienie będzie opowieścią o procesie badawczym, przyszłości sztuki i wielkich wizjach.
Agata Kępińska - socjolożka, badaczka kultury i przyszłości. Pracuje w Dziale Badań i Analiz Narodowego Centrum Kultury, gdzie pełni funkcję zastępczyni kierowniczki. Zajmuje się wpływem najnowszych technologii na sztukę. Wcześniej pracowała m.in. w PwC jako strateżka, śledząca trendy, oraz w GfK jako badaczka jakościowa, specjalizująca się w projektowaniu innowacyjnych badań.
Zapraszamy na inspirujące warsztaty z projektowania scenariuszy przyszłości, które pozwolą nam zgłębić wyzwania związane z przyszłością kultury. Naszym celem jest zrozumienie, jak pracować aby stworzyć bardziej uniwersalne, dostępne i angażujące miejsca kultury, które będą odzwierciedlać różnorodność naszej społeczności.
Podczas tych warsztatów będziemy badać następujące pytania:
- Jak będzie wyglądać uniwersalna, dostępna dla wszystkich instytucja kultury?
- Jaka będzie rola instytucji kultury w środowisku lokalnym?
- Jaka będzie rola młodzieży w instytucji kultury?
- Jak będą wyglądały zespoły w instytucjach kultury?
- Jakie partnerstwa będą budowały instytucje kultury?
Warsztaty te stanowią doskonałą okazję do wspólnego rozważania, tworzenia scenariuszy przyszłości oraz inspirującej wymiany pomysłów. Razem możemy przemyśleć, jak instytucje kultury mogą być miejscem o otwartych drzwiach, inspirującym kreatywność, i odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu tożsamości naszych społeczności.
Projektowanie oferty kulturalnej opartej o neuroróżnorodność.
Uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję zgłębić, jak kultura może stworzyć przestrzeń bardziej zrozumiałą i dostępną dla osób o różnych sposobach myślenia i percepcji.
Formacja BASS BRASS to połączenie przebojów muzyki tanecznej z brzmieniem „żywych” instrumentów dętych. Na scenie pojawi się Wojtek Urbański w charakterze DJ-a, 4 świetnych instrumentalistów (2x puzon, saksofon, trąbka), oraz wokalistka.
W wyjątkowym wystąpieniu "Klancyk improwizuje przyszłość," Teatr Improwizowany Klancyk zabiera nas w fascynującą podróż przez nieskrępowaną wyobraźnię. Aktorzy tej niezwykłej grupy improwizują nie tylko sceny, ale również scenariusze przyszłości, co daje nam perspektywę na to, jak kreatywność i spontaniczność mogą pomóc w kształtowaniu nieznanych jeszcze ścieżek jutra.
1. Projekt badawczo-edukacyjno-wystawienniczy "Głusza"- dr Agnieszka Dec – Michalska, Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice
2. Eksperymentalne Place Zabaw w Szczecinie 2021, Paulina Ratajczak Fundacja Las Sztuki, Szczecin
3. ART.LAB - cyfrowe formy ekspresji - Katarzyna Nowak Puławski Ośrodek Kultury "Dom Chemika", Puławy
4. Wyjątkowe historie powszechne. Dom kultury - Małgorzata Hajto Ośrodek Kultury im. Cypriana Kamila Norwida w Krakowie, Kraków
5. GAPS - Gdańsk Artyści Przestrzeń Sztuka / Gdańsk Art in Public Space - dr Tymoteusz Skiba Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
6. Podróż do przeszłości - odbudowujemy klasztor żukowskich norbertanek! - Margaretta Mielewczyk, Ośrodek Kultury i Sportu w Żukowie, Żuków
7. #ProjektPrzyszłość - Monika Marciniak, Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku, Białystok
8. Formy Podstawowe - Marta Przybył, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Warszawa, Gorzów Wielkopolski, Ostrowiec Świętokrzyski, Goyki, Bytom, Tarnów.
9. Ptaszarnia - Anna Nowak, Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, Katowice
10. Scenariusze Przyszłości - Karolina Pluta, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, Warszawa, Garwolin
1. Żakart - edukacyjny wymiar kultury studenckiej - Katarzyna Strużyńska, Fundacja Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka, Lublin
2. Młodzieżowa Rada Muzealna MuFo Anna Sidorska - Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie, Kraków
3. Wielokulturowość na kliknięcie myszką/Multiculturalism with the Click of a Mouse - Jakub Niewiński, online: Murowana Goślina, Poznań, New Jersey, New York, Rwanda, Toronto, Warszawa.
4. NESTORadio Kajetan Gołębiewski - Dom Kultury Śródmieście w Warszawie, Warszawa
5. Widzę i tworzę w przestrzeni - dr Małgorzata Minchberg, Warszawa
6. Paradoks kulturalny Agnieszka Kaszczyszyn - Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie, Krosno
7. Wytwórnia zabawy - o historii inaczej - Agata Augustynowicz Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Sulejówek
8. Muzeum dla nas - Joanna Szkuat, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Kazimierz Dolny
9. Urodziny Sempołowskiej - Katarzyna Sipko, Ośrodek Działań Twórczych "Światowid" we Wrocławiu, Wrocław
Zachęcamy do aktywnego i wspólnego zwiedzania wystawy "Przyszłość jest dziś" w Centrum Nauki Kopernik. Ta fascynująca ekspozycja przenosi odwiedzających w świat innowacji i nowoczesnych technologii, umożliwiając eksplorację, doświadczanie oraz zrozumienie, w jaki sposób przyszłość kształtuje się już teraz.
Więcej o wystawie: https://www.kopernik.org.pl/kampanie-edukacyjno-informacyjne/wystawa-przyszlosc-jest-dzis
1. Analiza danych o klimacie
Zajęcia w formie interaktywnej prezentacji z elementami praktycznych pomiarów mają przybliżyć wybrane zagadnienia statystyki na przykładzie analizy, interpretacji i wizualizacji danych klimatycznych. Będą dotyczyły zmian, przemian, tendencji, prognozy oraz tematyki niepewności (pomiaru, przewidywania, niewiadomych). Zwrócimy uwagę na rolę wizualizacji - prezentacji wyników dla wielkich zbiorów danych i umiejętności ich krytycznej oceny. Spróbujemy zastanowić się, jak współczesne narzędzia pomiarowe i postęp techniczny wpływają na nasze widzenie otoczenia i zmiany postaw wobec przemian klimatycznych oraz konsekwencji społecznych.
Adam Zahler - od ponad 10 lat aktywnie działa w obszarze popularyzacji nauki – związany z CNK jako animator, prowadzący zajęcia w laboratorium chemicznym i fizycznym, warsztaty dla nauczycieli i dzieci w różnych formatach, także w przestrzeni wystaw. Aktywnie współtworzy zestawy edukacyjne i scenariusze zajęć w ramach wielu projektów – ostatnio Modułowych Pracowni Przyrodniczych. Współpracował z Fundacją Zaawansowanych Technologii prowadząc zajęcia warsztatowe dla uczestników konkursu Explory. Wykorzystuje swoje inżynierskie doświadczenie zdobyte przy konstrukcjach przemysłowych układów filtracyjnych i instalacji odpylających. Jako absolwent Zakładu Technologii Ciała Stałego Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej proponuje i ocenia doświadczenia, zwłaszcza te dotyczące fizyki i chemii leżące na pograniczu dydaktyki i praktycznych zastosowań.
Adam Kaczmarek – trener i edukator, od kilkunastu lat działający w obszarze edukacji, przede wszystkim edukacji klimatycznej i globalnej, a także obywatelskiej. Współpracował z organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi, mi.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej i Domem Kultury KADR. Obecnie związany z Centrum Nauki Kopernik, gdzie odpowiada za współtworzenie programu edukacyjnego do wystawy “Przyszłość jest dziś”. W swojej pracy edukacyjnej inspiruje m.in. metodami experiential learning i design thinking. Prowadzi warsztaty dla młodzieży oraz szkolenia metodyczne, dla nauczycieli i edukatorów. Jest autorem scenariuszy zajęć i programów edukacyjnych, oraz wspierających pracę nauczycieli. Tworzy formaty spotkań i wydarzeń, które sprzyjają nawiązaniu dialogu pomiędzy naukowcami i nauczycielami, edukatorami, uczniami.
2. Projektant w Wirtualnej Rzeczywistości
Gogle VR, znane głównie jako narzędzia do gier i rozrywki, stały się obecnie przedmiotem zainteresowania coraz większej liczby firm i projektantów. Nowoczesne gogle VR oferują znacznie lepsze ekrany i wyższą częstotliwość odświeżania, co pozwala na dłuższe korzystanie bez uczucia nudności.
Firmy coraz częściej wykorzystują gogle VR i AR do intuicyjnego projektowania przedmiotów codziennego użytku oraz planowania rozwoju miast. W ramach warsztatów osoby uczestniczące poznają różnorodne narzędzia związane z projektowaniem przy użyciu VR i mają okazję stworzyć własny projekt, odpowiadający na konkretne wyzwanie postawione przez prowadzącego.
Dodatkowo, aby dopełnić proces projektowania, kilka stworzonych obiektów zostaje wydrukowanych na drukarce 3D. To praktyczne wykorzystanie kreatywności i nowoczesnych technologii, które mogą przyczynić się do innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie projektowania i urbanistyki.
Michał Burza - student 4 roku politechniki Warszawskiej, absolwent programu ,,start-up jump,, a od 3 lat edukator w stowarzyszeniu Robisz.to. Zajmuje się projektowaniem, konstrukcją oraz naprawą maszyn o specjalistycznym przeznaczeniu, oraz prototypowaniem z wykorzystaniem druku 3D oraz frezarki CNC. Człowiek dla którego maszyny nie mają tajemnic, a niemożliwe nie występuje w jego słowniku.
Maciej Naskręt - hobbysta motoryzacji i miłośnik sztuk wizualnych. Instruktor z zakresu modelowania i grafiki 3d. Współprowadzi kanał na Youtube o modelowaniu i druku 3d. Od początku istnienia Robisz.to, pełni rolę makera oraz edukatora, ponadto koordynuje projekt Pracowni aktywnego korzystania z Technologii z ramienia Robisz.to. Absolwent wydziału architektury i urbanistyki oraz architektury wnętrz. Absolwent kursu FabAcademy. Wykładowca w Szkole Morskiej w Gdyni.
3. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach instytucji kultury
Warsztaty pt. "Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach instytucji kultury" zapewniają doskonałą okazję do zgłębienia wiedzy na temat możliwości wykorzystania AI w sektorze kultury. Zostały zaprojektowane z myślą o potrzebach pracowników, tak aby ułatwić wykonywanie codziennych obowiązków. Podczas spotkania przyjrzymy się zmianom w tej technologii, które zachodziły w ostatnich miesiącach na świecie.
Pierwsza część warsztatów poświęcona zostanie na przedstawienie ogólnego informacji na temat sztucznej inteligencji, jej zastosowań i potencjalnych korzyści dla instytucji kultury. Przeanalizowane zostaną różne obszary, w których AI może znaleźć zastosowanie, generowanie danych, przygotowanie materiałów czy wspieranie działań promocyjnych.
Kolejna część warsztatów skoncentruje się na przeglądzie konkretnych narzędzi AI, które mogą zostać wykorzystywane w działalności instytucji kultury. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z możliwościami, funkcjonalnościami oraz praktycznymi przykładami użycia.
W ostatniej części warsztatów uczestnicy będą mieli możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji na temat potencjalnych wyzwań i problemów związanych z wdrożeniem AI w ich instytucjach.
Marcin Wolski – Prezes Stowarzyszenia EDUKACJA 3.0
Menadżer, trener, specjalizujący się we wdrażaniu nowych technologii w edukacji i kulturze. Doświadczony edukator w zakresie TIK i STEAM. Pomysłodawca i koordynator cyfrowych projektów młodzieżowych, popularyzator nauki, wykładowca Uniwersytetu Dziecięcego UMCS. Założyciel Ośrodka Badawczo-Rozwojowego EDUKACJA 3.0, koordynator projektów badawczych, ekspert merytoryczny w projektach edukacyjnych. Moderator grupy społecznościowej „AI w edukacji”.
Robert Turski – wiceprezes Stowarzyszenia EDUKACJA 3.0
Doświadczony edukator dzieci, nauczycieli, rodziców i seniorów z zakresu TIK i STEAM (m.in. rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, wykorzystanie gier wideo w nauczaniu, cyfrowy świat kultury). Specjalista w zakresie profilaktyki związanej z bezpieczeństwem dzieci w sieci. Współzałożyciel Ośrodka Badawczo-Rozwojowego EDUKACJA 3.0. Moderator grupy społecznościowej „AR i VR w edukacji”. Wpisany na Listę 100 SPRUC w 2018 i 2022 r.
4. Sztuka generatywna - tworzymy mural przyszłości
Warsztaty "Sztuka generatywna - tworzymy mural przyszłości" przeniosą uczestników w fascynującą podróż od abstrakcyjnej koncepcji, poprzez generowanie wirtualnych obiektów, aż po tworzenie tokenów NFT. Korzystając z zaawansowanych narzędzi, takich jak Adobe Photoshop, Midjourney czy OpenSea, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić świat nowoczesnych technologii, w tym blockchain i sztucznej inteligencji. Poprzez praktyczne doświadczenie związane z tworzeniem murali, uczestnicy odkryją nowe, nieograniczone perspektywy sztuki generatywnej. Ta ekscytująca podróż artystyczna pozwoli na rozwinięcie wyobraźni i eksplorację innowacyjnych wyzwań, które niesie ze sobą cyfrowa era.
Bartosz Bilicki - innowator i przedsiębiorca, biegły w obszarach związanymi z nowymi technologiami (m.in. blockchain, tokenizacja, AI). W przeszłości rozwijał takie startupy jak: SmartVerum (exit 2023), Influ.com (exit 2023) czy Trifinity - innovation hub (exit 2020). Jest współzałożycielem i pierwszym prezesem stowarzyszenia Blockchain Polska z ramienia, którego współpracował z takimi organizacjami jak SAP, Oracle, IBM, Google, PKO BP, Alior Bank, Microsoft czy KPMG. W latach 2019 - 2020 uczestniczył w charakterze eksperta w spotkaniach Grupy Roboczej ds. Blockchain i DLT przy Ministerstwie Cyfryzacji, w tym czasie prowadził gościnne wykłady na najważniejszych uczelniach krajowych (m.in. Politechnika Warszawska, Politechnika Poznańska, Uniwersytet Warszawski czy SGH). Wielokrotny mówca konferencyjny, uczestnik paneli dyskusyjnych, autor artykułów, współautor książki "Metaświat". Przez Gazetę Wyborczą nagrodzony tytułem Jutronauty (2022 rok).
Rafał Bilicki - grafik, artysta i wykładowca akademicki. Pracując w agencjach kreatywnych, tworzył grafiki dla znanych marek, co dało mu solidne podstawy w projektowaniu i identyfikacji wizualnej. Jako grafik freelancer specjalizuje się w identyfikacji wizualnej marek. Jednak jego prawdziwą pasją stało się tworzenie ekspresyjnych abstrakcji, łącząc tradycyjne techniki malarskie z nowoczesnymi narzędziami, takimi jak sztuczna inteligencja (AI) i tokenizacja dzieł sztuki (NFT).Od dwóch lat pełni funkcję wykładowcy w Collegium Da Vinci w Poznaniu, gdzie inspiruje młodych twórców do eksplorowania sztuki i projektowania. Jego dzieła można podziwiać w ramach prywatnych wystaw, wernisaży, czy aukcji (w przeszłości m.in. Desa Unicum).
5. Produkcja gry miejskiej w formie podcastu w instytucji kultury. Jak zaplanować proces pracy na narzędziach internetowych?
DyleMAT to rodzaj gry, który prowadzi po najstarszej części Gdańska, prezentując historyczne wydarzenia i życie dawnych mieszkańców miasta w klimacie z pogranicza fantasy i thrillera. Bohaterką podcastu paragrafowego jest Nina Pietrzak, młoda dziewczyna, którą pod siedzibą Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku – Ratuszem Staromiejskim – spotykają nietypowe zdarzenia. Kolejne ruchy zależą już od gracza. Na podstawie stworzonej przez Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku gry paragrafowej koordynatorki projektu chcą opowiedzieć o wyzwaniach podczas tworzenia działań edukacyjnych wykorzystujących nowoczesne technologie.
Podczas spotkania poruszone zostaną następujące zagadnienia:
- eksplorowanie lokalnego potencjału podczas tworzenia fabuły,
- proces tworzenia harmonogramu pracy oraz grupy projektowej,
- wybór narzędzi adekwatnych do wybranej grupy odbiorczej,
- wykorzystanie zasobów instytucjonalnych i bezpłatnych rozwiązań internetowych – warsztat praktyczny,
- uczenie się na błędach, czyli porażki w projekcie.
Spotkanie adresowane jest do osób, które nie mają doświadczenia w tworzeniu projektów opartych na interaktywnych technologiach i chcą dowiedzieć się, jak wykorzystać przestrzeń wirtualną w swoich działaniach.
Natalia Szulga -absolwentka Zarządzania Instytucjami Artystycznymi, spec. menedżerskiej na Wydziale Filologicznym oraz Zarządzania, spec. marketing na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Od ośmiu lat pracuje przy projektach kulturalnych (koncertach, warsztatach, akcjach społecznych, wydarzeniach online), współpracując z trójmiejskimi instytucjami i organizacjami pozarządowymi. Od kwietnia 2023 roku jest kierowniczką Działu Edukacji Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku.
Anna Walter - absolwentka Kuratorstwa i Teorii Sztuki oraz Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuk Plastycznych ze spec. realizacja działań twórczych i edukacyjnych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Ciągłą potrzebę rozwoju zaspokaja poprzez organizację wystaw, warsztatów, gier, szkoleń, publikacji i spotkań. Od kwietnia 2021 roku jest pracowniczką Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku, gdzie jako specjalistka ds. kreacji i organizacji realizuje bieżące wydarzenia w Dziale Edukacji.
6. Kreowanie innowacyjnej oferty kulturalnej z wykorzystaniem technologii cyfrowych - cyfrowe formy ekspresji oraz dobre praktyki z zakresu budowania partnerstwa technologicznego
Warsztaty to unikalna okazja dla pasjonatów kultury, twórców i organizatorów wydarzeń kulturalnych do pogłębienia swojej wiedzy i umiejętności w dziedzinie nowoczesnych narzędzi cyfrowych oraz budowania partnerskich relacji technologicznych. Oto, co czeka uczestników:
Cyfrowe formy ekspresji: Uczestnicy poznają najnowsze trendy w dziedzinie cyfrowej ekspresji artystycznej, m.in. malarstwo w VR, Pixel art, rzeźby w Minecraft, opowieści cyfrowe z wykorzystaniem memów, komiksów czy animacji poklatkowej oraz będą mieli okazję samodzielnie poeksperymentować z wybranymi narzędziami cyfrowymi.
Dobre praktyki w budowaniu partnerstwa technologicznego: W trakcie warsztatów podzielimy się naszą strategią na owocną współpracę między ośrodkiem kultury i technologicznym partnerem merytorycznym. Dowiecie się, jak przekonać partnerów do zaangażowania w projekty kulturalne, dzięki czemu będziecie mogli realizować bardziej innowacyjne przedsięwzięcia.
Studium przypadku: Przedstawimy Wam przykłady udanych projektów z zakresu kultury i technologii, które zrealizowaliśmy w partnerstwie. Poznacie ich historie i dowiedziecie się, jakie wyzwania napotkaliśmy oraz jakie korzyści przynosi taka współpraca.
Warsztat wzbogaci Waszą wiedzę i umiejętności oraz otworzy nowe perspektywy w dziedzinie kultury i technologii, pomoże zrozumieć potencjał technologii cyfrowych i wykorzystać go do stworzenia innowacyjnej i przyciągającej oferty kulturalnej.
Katarzyna Nowak - kierowniczka Działu Multimediów, Promocji i Komunikacji w Puławskim Ośrodku Kultury „Dom Chemika”, koordynator projektów multimedialnych w Ośrodku, m. in. Konwersji cyfrowej domów kultury, ART.LAB - cyfrowe formy ekspresji oraz Cyfrowej Pracowni Artystycznej, absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Marcin Wolski – Prezes Stowarzyszenia EDUKACJA 3.0
Menadżer, trener, specjalizujący się we wdrażaniu nowych technologii w edukacji i kulturze. Doświadczony edukator w zakresie TIK i STEAM. Pomysłodawca i koordynator cyfrowych projektów młodzieżowych, popularyzator nauki, wykładowca Uniwersytetu Dziecięcego UMCS. Założyciel Ośrodka Badawczo-Rozwojowego EDUKACJA 3.0, koordynator projektów badawczych, ekspert merytoryczny w projektach edukacyjnych. Moderator grupy społecznościowej „AI w edukacji”.
7. Metodologia STEAM w działaniach z odbiorcą, doświadczenia z projektu PAKT
Zaprezentujemy ideę projektu „PAKT – Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii” (finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Oś priorytetowa III. Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej).
W aktywnym warsztacie spróbujemy wraz z uczestnikami popracować nad wykorzystaniem idei STEAM – uczenia interdyscyplinarnego – w codziennej pracy, bazując na trzech fundamentach – myśleniu problemowym, współpracy i pracy projektowej.
Oktawia Gorzeńska – koordynatorka merytoryczna projektu PAKT, Centrum Projektów Polska Cyfrowa
Współautorka koncepcji PAKT. Autorka książki „Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole – warsztatownik”. Absolwentka Leadership Academy for Poland. Wieloletnia dyrektorka szkół publicznych. Doradczyni dyrektorów i szkoleniowiec w ogólnopolskich programach edukacyjnych w zakresie przywództwa i innowacji. Twórczyni Akademii Przywództwa Edukacyjnego, współinicjatorka platformy EduLab oraz ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji. Współtwórczyni #ProjektZMiana. Jutronautka 2022 według Gazety Wyborczej. Mówczyni TEDx. Prowadzi blog www.gorzenska.com.
Wiesława Mitulska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, autorka materiałów edukacyjnych, terapeutka pedagogiczna i trenerka.
Przez wiele lat pracowała z dziećmi metodą projektu, według autorskiego programu „Ruch, zabawa, nauka”. W projekcie PAKT tworzy zadania interdyscyplinarne i mini projekty przeznaczone dla edukacji wczesnoszkolnej. Warsztatowo wspiera edukatorów PAKT oraz przygotowuje webinaria dla nauczycieli. Jest ambasadorką ruchu Wiosna Edukacji i ekspertką Fundacji Plan Daltoński. Współpracuje z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej. Należy do społeczności Superbelfrów.
Magdalena Foltyniak – koordynatorka projektu PAKT, Centrum Projektów Polska Cyfrowa
Animatorka kultury z wieloletnim doświadczeniem, etnolożka. Koordynatorka i inicjatorka projektów społecznych i kulturalnych, zarówno w sektorze pozarządowym jak i w sektorze publicznym. Zainteresowana miastem jako miejscem działania i zmiany oraz współpracą. Społeczniczka i animatorka kultury. Współtwórczyni projektów i współautorka koncepcji miejskich dla przedsięwzięć z pogranicza spraw społecznych i działań inwestycyjnych. Współtwórczyni Warsztatu Miejskiego w Gliwicach i kolektywu Nastaw Ucho, społeczniczka i aktywistka miejska. Majsterkowiczka, a także współautorka książek majesterkowych i popularnonaukowych dla dzieci. W wolnych chwilach szyje, klei i lutuje.
8. Wirtualnie o kulturze
eXtended Reality (XR) to ogólny termin obejmujący technologie immersyjne, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR), rzeczywistość mieszana (MR) i rzeczywistość rozszerzona (AR). Rzeczywistość immersyjna jest wyzwaniem, oznacza nowy, odmienny od tradycyjnego, sposób interaktywnego tworzenia, odbioru, konsumpcji. Użytkownik staje się nie tylko odbiorcą, ale prosumentem własnego user experience (wirtualnego, realnego, hybrydowego).
Gogle VR, aplikacje AR, MR, metawers, tokenizacja sztuki to ostatnimi czasy gorące trendy. Wielu z nas wydają się jeszcze odległe i nieosiągalne. A może ich wykorzystanie jest o wiele prostsze niż się nam zdaje, już na wyciągnięcie ręki?
Jak sprawić, aby jeszcze do niedawna technologie science fiction służyły edukacji kulturalnej wokół nas? Jak wykorzystać XR do zachowania i popularyzacji dziedzictwa nie tylko światowego czy narodowego, ale też lokalnego? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas spotkania „Wirtualnie o kulturze”.
Anna Osiadacz - prezes Fundacji Koncept Kultura, dyrektor generalna Immersion Festival — wydarzenia na styku kultury, technologii i biznesu, jedynego w Polsce wydarzenia poświęconego w 100% sztuce i edukacji z wykorzystaniem technologii XR. Producentka filmów i doświadczeń VR, edukatorka. Doświadczona menedżerka kultury, pomysłodawczyni i koordynatorka licznych wystaw, projektów kulturalnych oraz ogólnopolskich akcji edukacyjnych i społecznych, producentka, scenarzystka i reżyserka filmów VR oraz interdyscyplinarnych widowisk. Organizatorka konferencji i warsztatów dotyczących współpracy instytucji kultury, samorządów, organizacji pozarządowych i biznesu w projektach wykorzystujących nowe media w kulturze i edukacji. Za wykorzystanie nowoczesnych technologii w promowaniu kultury i historii wyróżniona w II edycji ogólnopolskiego konkursu „Polka XXI wieku”. Absolwentka psychologii komunikacji medialnej na Uniwersytecie Warszawskim.
9. Instytucja kultury a młodzież. Język jako narzędzie budowania relacji. Warsztaty z wykorzystaniem Chatu GPT
Zapraszamy na warsztaty, podczas których opowiemy o naszym doświadczeniu pracy z młodzieżą. Zastanowimy się wspólnie jaki jest język komunikacji w instytucjach kultury. Skupimy się na sposobach budowania relacji z młodzieżą, uznając język za kluczowy czynnik budowania zaufania w oparciu o narzędzia jakie daje AI. Podczas warsztatów zaprezentowany zostanie krótki film, który powstał w ramach zajęć filmowych dla młodzieży. Podczas praktycznej części warsztatów nauczysz się kodowania Chatu GPT w młodzieżowym slangu z uwzględnieniem obsługi mediów społecznościowych. Poznasz możliwości aplikacji, generowania oryginalnych postów, tworzenia zestawów hasztagów i optymalnego wykorzystania Chatu GPT w połączeniu z innymi aplikacjami. Gotowa/y na skuteczną współpracę z młodzieżą?
Alicja Wasil-Gryz - animatorka kultury, edukatorka, trenerka. Od 2017 roku kieruje działem edukacji kulturalnej w MOK „Amfiteatr” w Radomiu. Za największe swoje sukcesy zawodowe uważa powstanie Pracowni Nowych Mediów oraz koordynację projektu Radomskie Kadry Kultury. W 2021 r. otrzymała nagrodę Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej za społeczne działania twórcze w kategorii KONSEKWENTNE DZIAŁANIA TWÓRCZE oraz nagrodę IMPULS KULTURY za projekt „Warchoły i chytre baby”. Współpracowała m.in. z Fundacją Centrum Cyfrowe w ramach projektu „Społed w bibliotece” oraz z Regionalnym Centrum Digitalizacji w Elblągu.
Michał Grosiak - Animator kultury filmowej. Organizator Festiwali filmowych, od 2008r współtwórca i koordynator Festiwalu Ogólnopolskich Spotkań Filmowych Kameralne Lato. Organizator produkcji i obsługi studenckich planów filmowych oraz zajęć w Warszawskiej Szkole Filmowej, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmforum, uczestnik filmowych plenerów Film Spring Open prowadzonych przez Sławomira Idziaka. Koordynator projektów w Centrum Aktywności Lokalnej w Pionkach, założyciel i prowadzący lokalne kino społecznościowe “Kino za Rogiem CAL”. Specjalista ds. edukacji medialnej w Pracowni Nowych Mediów działającej w ramach MOK “Amfiteatr” w Radomiu. Organizator wielu projektów filmowych realizowanych wspólnie z młodzieżą. Główny Koordynator projektu „Na Musicalovo”, w ramach którego powstał pierwszy radomski musical filmowy pt.: „Puls sióstr”.
Kamil Orlicki - z wykształcenia dziennikarz. Zawodowo przedsiębiorca - od ponad piętnastu lat prowadzi własne studio filmu i fotografii. Od 2023 roku jest również specjalistą od edukacji medialnej w MOK Amfiteatr w Radomiu. Jego zainteresowania obejmują w szczególności obszary związane z możliwościami jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja oraz rzeczywistość wirtualna.
- Podstawy budowania archiwum społecznego
Archiwa społeczne we współczesnej Polsce stają się miejscem łączenia społeczności, budowania wspólnoty i odkrywania historii danego miejsca. Warsztaty kierujemy do osób pasjonujących się lokalną historią, przedstawicieli i przedstawicielek organizacji pozarządowych czy instytucji kultury zainteresowanych stworzeniem archiwum społecznego – głównie w postaci archiwum cyfrowego.
W trakcie warsztatów:
- dowiecie się co to jest archiwum społeczne i kto może być archiwistą społecznym?
- poznacie jakie są sposoby działania archiwów społecznych,
- stworzycie własny projekt archiwum,
- zobaczycie portal Zbiory Społeczne na którym można udostępnić zgromadzone materiały.
Adriana Kapała - historyczka i archiwistka, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego). Absolwentka Gender Studies w Instytucie Badań Literackich PAN. Koordynatorka szkoleń i edukacji w Centrum Archiwistyki Społecznej. Prowadzi webinaria, szkolenia, koordynuje spotkania w instytucjach kultury, które są zainteresowane rozpoczęciem tworzenia/ wspierania archiwów społecznych. Uczy archiwistów społecznych jak realizować wywiady historii mówionej. Wcześniej pracowała w Fundacji Ośrodka KARTA, gdzie m.in. koordynowała projekty historii mówionej i prowadziła szkolenia dotyczące nagrywania relacji. Od 2022 roku pełni funkcję wiceprezeski Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej, obecnie pełni funkcję wiceprezeski. Na co dzień zakochana w starych filmach, tenisie ziemnym i literaturze.
Joanna Michałowska – historyczka i archiwistka, absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, archiwistka społeczna z kilkunastoletnim doświadczeniem. W Centrum Archiwistyki Społecznej koordynuje siecią konsultacyjną i wspiera archiwistów w ich codziennej pracy. Prowadzi szkolenia, zwłaszcza dotyczące zakładania archiwum oraz opracowania i zabezpieczania zbiorów. Przez wiele lat kierowała archiwum w Fundacji Ośrodka KARTA. Interesuje się historią kina i czytam biografie w każdej wolnej chwili.
1. Cyfrowo czy materialnie? Przyszłość muzeów na przykładzie placówek z Mazowsza
Dynamiczny rozwój technologii wpływa na to, jak funkcjonują muzea. Skalę możliwych zmian uzmysłowiła epidemia wirusa COVID-19, podczas której większość instytucji musiała przestawić się na działania wyłącznie wirtualne. Spotkanie stanowi zaproszenie do dyskusji nad współczesnością oraz przyszłością muzeów. Ponadto na przykładzie mazowieckich placówek – Muzeum Mazowieckiego w Płocku, Muzeum Historycznego w Legionowie oraz Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu – pokaże, co dziś oferują muzea w świecie cyfrowym i na co zwracać uwagę, korzystając z ich zasobów.
Jan Bliźniak - edukator, koordynator projektów społeczno-kulturalnych, pisarz. Związany z Centrum Edukacji Obywatelskiej, gdzie prowadzi ogólnopolskie projekty historyczne, filmowe i dotyczące pracy ze sztuką. Wcześniej współtwórca oferty edukacyjnej Muzeum Warszawy. Absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz podyplomowych studiów zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autor książek dla dzieci i młodzieży
2. Dziedzictwo i jego instagramowalność wraz z panelem dyskusyjnym
Dziedzictwo kulturowe często traktowane jest jako coś pochodzącego z odległej przeszłości, stojącego w muzealnej zakurzonej gablocie lub schowanego głęboko w babcinej szufladzie. Podobnie postrzegane bywają same zabytki. W jaki sposób można więc opowiadać o dziedzictwie kulturowym z użyciem nowych technologii? Czy dziedzictwo może być w ogóle instagramowalne? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w trakcie wystąpienia. W pierwszej części spotkania opowiemy o wynikach badania #Instazabytki realizowanego przez członków stowarzyszenia Instytut Badań Organizacji Kultury – IBOK, w drugiej porozmawiamy z przedstawicielami instytucji dziedzictwa oraz instagramerkami, które prowadzą profile popularyzujące wiedzę o zabytkach.
Agnieszka Konior – prezeska stowarzyszenia Instytut Badań Organizacji Kultury - IBOK, doktor nauk społecznych, pracuje w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Menedżerka kultury. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z zarządzaniem kulturą i dziedzictwem kulturowym oraz badaniami w sektorze kultury. Współpracowała z szeregiem organizacji m.in. Narodowym Instytutem Dziedzictwa, Narodowym Centrum Kultury czy Narodowym Instytutem Muzeów.
Weronika Pokojska - ukończyła studia magisterskie z zarządzania kulturą oraz z zarządzania mediami w Instytucie Kultury UJ. W 2019 r. obroniła doktorat na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Odbyła dwuletni staż w naukowy w TECHNOSEUM w Mannheim. Zajmuje się zarządzaniem dziedzictwem, w szczególności interesuje się zagadnieniem dziedzictwa przedsiębiorstw i jego oddziaływaniem. Członkini IBOK.
Podczas dyskusji pojawiają się inspirujące pomysły i wizje dotyczące roli kultury w przyszłości, co przyczynia się do tworzenia nowych kierunków i strategii rozwoju sektora kulturalnego.
Więcej informacji wkrótce!
1. Osiedle Otwarty Jazdów - laboratorium miejskiej rezyliencji
Osiedle Jazdów to unikat na skalę światową. To ciągle ewoluujący i organicznie się rozwijający eksperyment współpracy mieszkańców, organizacji społecznych, instytucji kultury i instytucji samorządowych. Prowadzący zabierze grupę na spacer, w ramach którego opowie o fascynującej historii tego miejsca, z której garściami jazdowskie organizacje czerpią w swoich aktualnych działaniach. Opowiemy o tym czym jest Partnerstwo Otwarty Jazdów oraz jak udało się nam ocalić domki przed zniszczeniem i jaka przyszłość czeka to miejsce. W drugiej części spotkania tematem będzie Kulturalne Centrum Samopomocy - odpowiada ono na pogłębiające się i nawarstwiające kryzysy– migracyjne, ekonomiczne, zdrowotne, ekologiczne, polityczne, wojenne. Umożliwia głębszą niż dotychczas współpracę z grupami zagrożonymi wykluczeniem, opartą na zasobach własnych - zarówno instytucji, jak i osób współtworzących grupy samopomocowe.
Spotkanie odbędzie się w domku przy ul. Jazdów 10/5. Poprowadzi je Wojciech Matejko - członek Zarządu Partnerstwa Otwarty Jazdów, socjolog, animator kultury. Wieloletni działacz Otwartego Jazdowa, koordynator partnerskich projektów, w tym Otwartego Uniwersytetu Jazdów i Festiwalu Otwarty Jazdów. Orędownik miejskich autonomii. Tancerz butoh i performer. Pomysłodawca i koordynator Kulturalnego Centrum Samopomocy.
2. Tradycja i przyszłość - warsztaty w Milanówku
Odkryj niezwykłą ścieżkę w Milanówku, gdzie historia, przyszłość i nowoczesność harmonijnie współgrają! To miasto, które zachowuje wdzięczność za swoją przeszłość, jednocześnie otwierając się na nowe możliwości. Podczas naszej fascynującej wizyty po Milanówku, wkroczysz w sam środek tej opowieści. Miejsca kulturowe ożyją przed Twoimi oczami, łącząc dawne czasy z nowatorskimi pomysłami dzisiejszości. Milanówek to także centrum twórczości, gdzie tradycyjne warsztaty nabierają nowej jakości. Tu możesz czerpać inspirację z przeszłości i wplatać ją w innowacyjne projekty przyszłości. Zapraszamy Cię do dołączenia do naszej niezwykłej ścieżki po Milanówku, gdzie spotkasz fascynujący świat, gdzie tradycja i nowoczesność splatają się w sposób niesamowicie inspirujący.
3. Żyrardów - Miasto Wizjonerów i Tkaczy PRZYSZŁOŚCI
Żyrardów - to jeden z pierwszych nowoczesnych ośrodków miejskich w Polsce o tak zróżnicowanym podziale na strefy zagospodarowania, pięknej i konsekwentnej urbanistyce oraz interesującej architekturze. Osada powstała w latach 70. XIX w. jako nowatorskie osiedle mieszkaniowe o gruntownie przemyślanej koncepcji podziału przestrzeni.
Podczas wizyty w Żyrardowie uczestnicy odwiedzą najważniejsze instytucje kultury w mieście, w tym Centrum Kultury w Żyrardowie wraz z Resursą i Kręgielnią oraz Muzeum Lniarstwa im. Filipa de Girarda.
W czasie spaceru z przewodnikiem po XIX wiecznej Osadzie Fabrycznej będziemy mogli zagłębić się w historię powstania fabryki jak i poznać fascynujące i nowoczesne rozwiązania z zakresu powstania fabryki, wraz z urbanistycznymi rozwiązaniami wykorzystanymi przy tworzeniu miasta, czy też innowacyjnych działań w zakresie społecznym, edukacyjnym i kulturalnym.
W Muzeum Lniarstwa zobaczymy funkcjonującą fabrykę żakardu wraz z największą wystawą sitodruków, a uczestnicy podczas warsztatów będą mogli samodzielnie wykonać lnianą torbę znakując ją właśnie odbitką metodą sitodruku.
W Klubie Seniora „Siwy Dym” zaprezentowane zostaną aktualne działania w zakresie funkcjonowania klubu seniora oraz realizacji projektów i działań organizacji społecznych zrzeszonych przy Federacji Organizacji Społecznych „Działaj.My”. Pracownicy Centrum Usług Społecznych podzielą się swoim doświadczeniem z realizacji aktualnych projektów społecznych kierowanych do mieszkańców Żyrardowa, w kontekście innowacyjnych rozwiązań dotyczących „przyszłości” polityki senioralnej.