Kultura Współczesna nr 2/2011

KINO NA POGRANICZU KULTUR

Autorzy tekstów zamieszczonych w tym numerze mieli całkowitą swobodę, zarówno jeżeli chodzi o wybór obszaru zainteresowań, jak i przy wyborze metody opisu interesujących nas fenomenów. Tytułowe hasło – „Kino na pograniczu kultur” wywołało jednak nieoczekiwany rezonans – daleko idącą spójność propozycji. W tej sui generis „jedności” dochodzi jednak do głosu wielość wynikająca z różnego profilu zainteresowań, odmienności źródeł inspiracji, większego lub mniejszego dystansu, ograniczenia pola badań bądź jego rozszerzenia. W przeważającej mierze mamy do czynienia z dominacją optyki filmoznawczej, co rzecz jasna wynika z zadanego tematu, choć filmoznawstwo jest tu pojmowane jako jedno z możliwych przybliżeń kulturoznawczego punktu widzenia. Czytelnik znajdzie jednak także teksty zorientowane antropologicznie, choć i w nich materiałem egzemplifikującym są przede wszystkim filmy.

Alicja Helman

Kup w sklepie NCK