Creative Diversity. The state of diversity in the UK's creative industries, and what we can do about it

Data publikacji: 04.07.2016
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Tytuł: Creative Diversity. The state of diversity in the UK's creative industries, and what we can do about it

Autor: Eliza Easton (Creative Industries Federation)

Rok wydania raportu: 2015

Finansowanie: Creative Industries Federation, MOBO

Creative Diversity. The state of diversity in the UK's creative industries, and what we can do about it
Fot. Mista Bob, flickr, CC BY-NC-ND 2.0 galeria

Opis: Raport dowodzi, że brytyjskie firmy przemysłów kreatywnych mogłyby skorzystać ekonomicznie na wprowadzeniu większego zróżnicowania (pod względem rasy, etniczności, płci, wieku, pełno- i niepełnosprawności, tożsamości seksualnej oraz statusu socjoekonomicznego), bliższego wskaźnikom obserwowanym w całej populacji. Zmiana taka sprawiłaby, że struktura przedsiębiorstw będzie lepiej odzwierciedlać strukturę społeczności zainteresowanej tworzonymi dobrami. Autorzy przedstawiają również wypowiedzi przedstawicielek i przedstawicieli firm, którzy starają się o wzrost zróżnicowania osób przyjmowanych do pracy.

Całość została przygotowana w prostej, biało-granatowej kolorystyce. Wspólnie z układem treści (na przykład relacje z wywiadów podzielono według wielkości firmy i sposobu jej działania) sprawia to, że dokument jest bardzo przejrzysty. Jednocześnie jest to raport opracowany przez samo środowisko przemysłów kreatywnych, który (niesłusznie) traktuje pojęcie creative industries jako oczywiste – jego znaczenie trzeba samodzielnie zrekonstruować przy użyciu listy dziedzin podanej na stronach 10–12.

Teza o korzyściach ekonomicznych płynących ze zróżnicowania nie została wyczerpująco uargumentowana. Głównym argumentem autorów jest badanie firmy McKinsey, które pokazało, że przedsiębiorstwa o najbardziej różnorodnym składzie rasowym, etnicznym lub płciowym relatywnie często przynoszą zyski przekraczające medianę w odpowiednim sektorze gospodarki narodowej. Raport nie rozważa jednak kierunku oddziaływania w ramach tej korelacji, nie możemy więc być pewni, czy to napływ osób z grup gorzej reprezentowanych poprawia wyniki finansowe firm, czy też to dobrze zarabiające przedsiębiorstwa zaczynają chętnie zatrudniać takie osoby (choćby z tego powodu, że łatwiej mogą sobie pozwolić na decyzje postrzegane jako ryzykowne). Bardziej przekonująco brzmi drugi argument, w myśl którego zróżnicowany skład pracowników będzie lepiej rozumiał odbiorców w zróżnicowanej populacji.

Jeśli już jednak z powodów ekonomicznych bądź etycznych zgodzimy się z postulowanym przez raport kierunkiem działań, to w sekcjach poświęconych poszczególnym rodzajom organizacji znajdziemy wiele propozycji praktycznych rozwiązań ułatwiających wprowadzanie większej różnorodności. Sekcje te składają się z zaleceń autorów raportu oraz wypowiedzi osób reprezentujących poszczególne części sektora kreatywnego. Mogą służyć zarówno jako źródło inspiracji, jak i zestaw danych dokumentujących stan i świadomość tego sektora w Wielkiej Brytanii. Właśnie ta część raportu jest najciekawsza i najbardziej wartościowa – i to na niej warto się skupić podczas lektury.

 

Stanisław Krawczyk

Zasięg: Wielka Brytania

Język: angielski

Słowa kluczowe: Wielka Brytania, sektory kreatywne, różnorodność, pracownicy, praca, biznes, innowacyjność