Nowości Badawcze Obserwatorium Kultury - nowy kwartalnik

Data publikacji: 16.04.2015
Średni czas czytania 5 minut
drukuj

Prezentujemy 1 numer „Nowości Badawczych Obserwatorium Kultury” w nowej odsłonie!

Nowości Badawcze Obserwatorium Kultury - nowy kwartalnik
newsletter foto

W Newsletterze (pdf) znajdą Państwo informacje badawcze na temat:

  • pracy w kulturze,
  • zarządzania kulturą,
  • polityki kulturalnej,
  • animacji kultury,
  • edukacji kulturalnej,
  • czytelnictwa,
  • przemysłu muzycznego.

Szczególnie polecamy:

1. publikację "Czytelnictwo dzieci i młodzieży" dotyczącą czytelnictwa dzieci i młodzieży (12-15 lat), motywacji oraz opinii o lekturach szkolnych.  

Zofia Zasacka przeprowadziła reprezentatywny sondaż wśród uczniów 6. klasy szkoły podstawowej (12 lat) i 3. klasy gimnazjum (15 lat). Dowiadujemy się z niego m.in., że grupa młodzieży nieczytającej książek jest wśród dwunastolatków wyraźnie mniejsza (5%) niż wśród piętnastolatków (14%). Z komputera i Internetu codziennie lub prawie codziennie korzysta mniejsza grupa dwunastolatków (66%) niż piętnastolatków (85%). Co ciekawe, z telewizją trend jest przeciwny – codziennie lub prawie codziennie ogląda ją 76% dwunastolatków i 68% piętnastolatków. W raporcie znajdziemy pogłębioną analizę tych wyników obejmującą motywacje czytelnicze oraz opinie uczniów o lekturach szkolnych.

2. raport GUS-u "Społeczeństwo informacyjne w Polsce" poświęcony korzystaniu z Internetu przez Polaków. 

Z raportu GUS-u dowiadujemy się, że w 2014 roku 95,4% młodzieży korzystała regularnie z Internetu, w tym 77,2% z serwisów społecznościowych. Blisko jedna trzecia młodzieży publikuje w Internecie stworzone przez siebie teksty, zdjęcia, muzykę, filmy, oprogramowanie, itp. (30,2%). Raport GUS-u zawiera też bardzo szczegółowe dane dotyczące korzystania z Internetu przez dorosłych Polaków.

3. nowy raport Johna Holdena "Ecology of culture" wprowadzający do polityki kulturalnej ideę "kultury jako ekosystemu", ważnej dla współpracy międzysektorowej.

Ekologia kultury jest motywem przewodnim naszego pierwszego przeglądu badań w obszarze polityki kulturalnej, jako jeden z bardzo inspirujących pomysłów na zrozumienie charakterystyki relacji zachodzących w dziedzinie kultury, dlatego umieściliśmy go jako pierwszą propozycję do cyklicznego „nowego słownika polityki kulturalnej”. John Holden myśli o kulturze nie jako sektorze, zdeterminowanym ekonomicznie, lecz jako ekosystemie kształtowanym przez liczne organizmy zachodzące we wzajemne relacje, uwarunkowane przez lokalne ekosystemy kultury. Myślenie ekosystemem pomaga zrozumieć w jaki sposób kultura jest zorganizowana, jak działa w kontekście otoczenia, jakie są warunki i przyczyny jej wzrostu, regeneracji lub uwiądu.

4. "Culture for Development Indicators" - 22 wskaźniki dla obszaru "kultury i rozwoju", będące finałem działań UNESCO.

Raport i zestaw narzędzi przygotowany przez UNESCO do mierzenia relacji kultury i rozwoju na obszarze wielu krajów świata, przetestowany został do końca 2014 roku w 11 krajach, od Kolumbii po Kambodżę. Po szerokich konsultacjach zdecydowano się na wskazanie 7 wymiarów i w ramach nich łącznie 22 wskaźników informujących nas o poziomie relacji kultury i rozwoju społecznego oraz gospodarczego danego kraju świata. Czy ten układ wskaźników może dać prawdziwy obraz rozwoju poprzez kulturę oraz rozwoju kultury w każdym kraju, także w Polsce? 

Zestaw raportów uzupełniają informacje o najciekawszych polskich i anglojęzycznych nowościach wydawniczych - lektur obowiązkowych dla osób decydujących o kształcie polityk kulturalnych oraz zarządzających organizacjami kulturalnymi.

Życzymy owocnej lektury!

Newsletter do pobrania TUTAJ

 

Zapisz się na Newsletter Obserwatorium Kultury:



Email