Data publikacji:
Średni czas czytania 30 minut
drukuj

Patronat Honorowy

Prof. dr hab. Piotr Gliński - Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, I Wiceprezes Rady Ministrów.

Urodził się 20 kwietnia 1954 r. w Warszawie.

Profesor socjologii i magister ekonomii, wykładowca akademicki, w latach 2005 - 2011 przewodniczący Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.

Studiował w Instytucie Nauk Ekonomicznych oraz w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. W 1978 r. uzyskał tytuł magistra w zakresie ekonomii. Odbył studia doktoranckie w Zakładzie Badań nad Stylami Życia Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. W 1984 r. uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych. Habilitował się również w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w 1997 r. W 2008 r. otrzymał tytuł profesora nauk humanistycznych. Od końca lat 70. do chwili obecnej związany z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN. W latach 1997 -2005 kierował Zakładem Społeczeństwa Obywatelskiego. Profesor zwyczajny, kierownik Katedry Socjologii Struktur Społecznych Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku, w którym pracuje od 1998 r.

Od lat 80. aktywny w pracach organizacji pozarządowych. Był m.in. współzałożycielem i wieloletnim prezesem Społecznego Instytutu Ekologicznego, współorganizował Ogólnopolskie Zjazdy Ruchu Ekologicznego. Był współzałożycielem i wieloletnim członkiem Zarządu Głównego Stowarzyszenia KLON/JAWOR oraz współzałożycielem i wieloletnim członkiem komisji rewizyjnej oraz członkiem Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.

W roku 2011 odznaczony został przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego  Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Wielokrotnie przebywał na stażach zagranicznych, w tym w Uniwersytecie Stanforda na stypendium Fundacji Forda, prowadził wykłady na uczelniach europejskich. W latach 70. i 80. działacz opozycji demokratycznej i NSZZ „Solidarność” (m.in. w Komisji Interwencji i Mediacji Regionu „Mazowsze”). W roku 1997 startował do Sejmu z listy Unii Wolności w ramach Wyborczej  Koalicji Liderów Ekologicznych. W latach  1998 – 2000 członek UW.

Od 2010 roku współpracuje z Prawem i Sprawiedliwością. 15 lutego 2014 r. został Przewodniczącym Rady Programowej Prawa i Sprawiedliwości, gdzie prowadził pogłębione prace studyjne zespołu ekspertów nad nowym programem tej partii. Był inicjatorem i organizatorem Konwencji Programowej Prawa i Sprawiedliwości oraz Zjednoczonej Prawicy „Myśląc Polska”. Obecnie profesor Piotr Gliński sprawuje mandat posła na Sejm VIII kadencji.

Jest żonaty, ma córkę.

 

Dyrektorzy instytucji współorganizujących Konferencję

Izabela Zychowicz – Zastępca Dyrektora ds. Muzealnych w Muzeum Łazienki Królewskie. Historyk sztuki, ukończyła również grafikę warsztatową w Europejskiej Akademii Sztuk. Zajmuje się problematyką kolekcjonerstwa i mecenatu Stanisława Augusta oraz koncepcją Łazienek Królewskich jako utopijnej wizji króla o państwie nowoczesnym, suwerennym i potężnym. Była kuratorem wystaw Rembrandt i inni. Królewska kolekcja obrazów Stanisława Augusta oraz Metamorfozy. Królewska kolekcja grafiki Stanisława Augusta, a także otwartej w 2015 r. Królewskiej Galerii Rzeźby w Starej Oranżerii. W wolnych chwilach tworzy ilustracje i grafiki.

Dr hab. Rafał Wiśniewski- dyrektor Narodowego Centrum Kultury, prof. UKSW.  Wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, (dawniej także członek Zarządu Rady Zakładu Badań Naukowych PTS i Zarządu Oddziału Warszawskiego PTS), współzałożyciel oraz członek Pracowni Badawczej Polski Pomiar Postaw i Wartości. Kierownik Zakładu Badań nad Kulturą w Instytucie Socjologii na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W 2016 uzyskał habilitację za pracę „Transgresja kompetencji międzykulturowych. Studium socjologiczne młodzieży”. W latach 2016-2017 był dyrektorem Instytutu Socjologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Habilitację uzyskał w 2016 r. za pracę „Transgresja kompetencji międzykulturowych. Studium socjologiczne młodzieży”.

Autor publikacji i artykułów z zakresu socjologii kultury, komunikacji międzykulturowej oraz socjologii młodzieży, m.in. „Horyzonty kultury. Pomiędzy ciągłością i zmianą”, red. R. Wiśniewski, M. Szupejko (2012); „Kultury kontestacji. Dziedzictwo kontrkultury i nowe ruchy społecznego sprzeciwu”, red. T. Maślanka, R. Wiśniewski (2015); „Sociologies of Formality and Informality”, red. A.Mica, J. Winczorek, R. Wiśniewski (2015).

Krzysztof Kaczmar – od 2012 roku prezes Zarządu, a wcześniej przez 11 lat dyrektor Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Przedtem zajmował się komunikacją marketingową tygodnika Polityka. Członek Zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Rady Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości oraz Fundacji Dorastaj z Nami. Przewodniczący Grupy Inicjatywnej a następnie pierwszy prezes Zarządu Forum Darczyńców w Polsce. Członek European Association of Communication Directors oraz International Network of Financial Education przy OECD. Przewodniczący wielu konkursów społecznych, panelista krajowych i międzynarodowych konferencji dotyczących edukacji finansowej, wolontariatu pracowniczego, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz autor publikacji na ten temat. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.

Jan Łukasz Ołdakowski – muzealnik, menedżer kultury, urzędnik, polityk.

Współautor koncepcji Muzeum Powstania Warszawskiego i dyrektor placówki od początku jej istnienia (od 2004), poseł na Sejm (2005–2011), współzałożyciel konserwatywnego think-tanku Instytut Wolności. Od 2015 roku członek Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.

Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pracował jako redaktor w Wydawnictwie Naukowym PWN (1995–1998), jako dyrektor Departamentu Środków Społecznego Przekazu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000–2001), a następnie jako szef gabinetu ministra Kazimierza Michała Ujazdowskiego. W 2001 roku wspólnie z Pawłem Kowalem założył Galerię Off w Warszawie. W 2002 roku był koordynatorem projektów w Instytucie Dziedzictwa Narodowego.

Jan Ołdakowski był producentem „Miasta ruin” (2010) – pierwszej na świecie cyfrowej rekonstrukcji miasta zburzonego w czasie II wojny światowej, a także scenarzystą „Powstania Warszawskiego” (2014) – dramatu wojennego non-fiction, w całości zmontowanego z kronik powstańczych. Obie produkcje zyskały dobre recenzje i zdobyły prestiżowe nagrody. „Miasto ruin” otrzymało nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Muzeów oraz nominację do nagród Amerykańskiego Stowarzyszenia Twórców Efektów Wizualnych. Film „Powstanie Warszawskie” uhonorowano przyznawaną przez Polską Akademię Filmową nagrodą Orły dla najlepszego obrazu dokumentalnego i najlepszego dźwięku.
 

Paneliści

Marta Walkowska-Lipko - od 2015 roku ma przyjemność i zaszczyt kierować Centrum Wolontariatu Muzeum Powstania Warszawskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy na rzecz instytucji kultury takich jak: Instytut Adama Mickiewicza, Narodowy Instytut Audiowizualny, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Ministerstwo Kultury. Ma wiedzę i doświadczenie z zakresu: wolontariatu w kulturze, szkole i ośrodkach pomocy społecznej, ewaluacji programów wolontariatu i kształcenia koordynatorów wolontariatu oraz wolontariuszy. Odpowiedzialna była za kampanie informacyjne i promocyjne w mediach, tworzenie strategii i programów wolontariatu pracowniczego dla firm i urzędów, realizację projektów europejskich mających na celu międzynarodową wymianę praktyk zarządzania wolontariatem. Certyfikowany trener Akademii Trenerskiej NGO. Autorka artykułów i komentarzy eksperckich z zakresu wolontariatu. Od zawsze wolontariuszka m.in. w organizacjach działających na rzecz niepełnosprawnych dzieci, podczas wielu warszawskich imprez sportowych i międzynarodowych wydarzeń kulturalnych. Prywatnie matka dwojga nastolatków, z którymi dzieli pasję do wolontariatu.

Agata Pietrzyk-Sławińska – animatorka kultury, absolwentka kulturoznawstwa i animacji kultury w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego Arteterapia: kultura przeciw wykluczeniu. Obecnie uczestniczy w Szkole Treningu i Warsztatu Psychologicznego (Ośrodek Intra). Interesuje się zjawiskiem wolontariatu w kulturze. Uważa, że ciekawie i świadomie prowadzony program wolontariatu w instytucji kultury, jest szansą na prawdziwie partycypacyjne budowanie działań kulturalnych. Jest specjalistką ds. edukacji oraz koordynatorką programu wolontariatu w Ośrodku Edukacji Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Członkini Stowarzyszenia „Katedra Kultury” oraz Kolektywu Terenowego. Współrealizatorka projektów kulturalno-społecznych „Trzy bieguny”, „Prolog. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego...”, „Etnografia/ Animacja/ Sztuka”, „Wizualny Eksperyment Muzealny”. Współpracuje m.in. z Towarzystwem inicjatyw Twórczych ę, Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru, domami kultury, muzeami oraz grupami nieformalnymi.

Anna Janus – koordynatorka projektów w Miejskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu, realizowanych z udziałem wolontariuszy: od 2005 r. Wolontariat Europejski, Language Cafe- konwersacje językowe, od 2012 r. Wrocławski Festiwal Podróżniczy Równoleżnik Zero, Wrocław na językach Świata - nauka języka polskiego w tandemach czy mobilna gra miejska „Mock przeszłość powraca”. Realizuje wspólnie z partnerami Żywą Bibliotekę Wrocław w Mediatece od 2007 roku.  Członkini Stowarzyszenia Diversja , które koordynuje i  wspiera organizację Żywych Bibliotek w Polsce. Absolwentka  Akademii Liderów Kultury 2015 r.

Agnieszka Szwajkowska – socjolog.  W latach 2013 - 2016 obejmowała stanowisko koordynatora Lokalnego Centrum Wolontariatu w Świnoujściu Fundacji Motywacja i Działanie oraz Lokalnego Centrum Wolontariatu w Międzyzdrojach Fundacji Motywacja i Działania. Od kwietnia 2016 r. pracuje w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w Golczewie, gdzie współrealizuje różnego rodzaju projekty i koordynuje Koło Wolontariatu działające przy GOKiS. Najlepiej czuje się w pracy z młodzieżą.

Aleksandra Zając - od 10 lat organizatorka wydarzeń i projektów z zakresu animacji kultury. Od 2009 stale współpracuje ze Stowarzyszeniem Lokalnych Ośrodków Twórczych SLOT. Odpowiadała za komunikację i rozwój projektów SLOT Kraków, obecnie jest dyrektorem programowym Slot Art Festivalu. Absolwentka filmoznawstwa UJ, inicjatorka Laboratorium Kultury Filmowej. Badała nieformalne inicjatywy kinowe w Krakowie i Manchesterze oraz festiwale filmowe z Fundacją Obserwatorium. Członek Forum Kraków i moderatorka warsztatów kreatywnego pisania Loesje. Interesuje ją tworzenie społeczności i experience design, słowo pisane w przestrzeni publicznej oraz kina (zdecydowanie bardziej niż filmy). Lubi wspierać oddolne inicjatywy.

Stefan Ogorzałek - kreatywny i chętny do działania koordynator wolontariuszy. Pogodne usposobienie sprawia, że łatwo nawiązuje znajomości i zyskuje sympatię wśród osób zaangażowanych. W widowisku zajmuje się kontaktem z aktorami, a także m.in. organizacją spotkań wszystkich członków Stowarzyszenia Dzieje. Ściśle współpracuje z reżyserem w tematach dotyczących przydziału ról oraz ustalaniu prób widowisk. Sam od 2013 roku bierze w nich udział jako aktor.
 

Eksperci

Karolina Kłosińska – odpowiada za kompleksową realizację zadań w zakresie rozwoju wolontariatu lokalnego poprzez działania na rzecz różnorodnych instytucji i organizacji działających w tym obszarze, m.in. Miejsc Aktywności Lokalnej, ośrodków kultury czy bibliotek, tworząc dla nich dedykowane programy. Realizuje także zadania mające na celu rozwój wolontariatu senioralnego – poprzez wsparcie organizacji działających na rzecz seniorów i organizacje spotkań z seniorami. Odpowiada za prace nad rozwojem wolontariatu opiekuńczo-wychowawczego, współpracując z warszawskimi domami dziecka i podmiotami działającymi na co dzień w tym obszarze.

Karolina Dudek-Rączka - na co dzień kieruje pracami Zespołu Polityki Młodzieżowej realizującego „Program Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016–2020”.W „Ochotnikach warszawskich” odpowiada za wsparcie wolontariatu młodzieżowego (m.in. poprzez współpracę ze szkolnymi kołami wolontariatu) oraz działania otwierające organizacje pozarządowe/instytucje miejskie na współpracę z młodzieżą, a także za rozwój wolontariatu pracowniczego w strukturach Urzędu m.st. Warszawy.

Magdalena Latuch - animatorka społeczna, od lat działa na rzecz aktywizacji społecznej i animacji kultury społeczności lokalnych. Prowadzi warsztaty z realizacji projektów społecznych "krok po kroku", diagnozy społecznej, pracy na zasobach. Koordynuje projekty edukacyjne i pozyskuję na nie środki finansowe. Na co dzień pracuje w Sieci Latających Animatorów Towarzystwa Inicjatyw Twórczych "ę", współpracuje z Bemowskim Centrum Kultury jako główny specjalista ds. animacji kultury.

Marta Wilk – animatorka projektu  „pokÓLEnia z przytupem”, w ramach konkursu „Seniorzy w Akcji”, organizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”. W parze międzypokoleniowej wspólnie z Olą Sokołowską, tworzy i prowadzi ten projekt trzeci rok z kolei. Absolwentka Matematyki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych MBA na Politechnice Warszawskiej. Długoletni pracownik naukowy PAN, z doktoratem. Przez wiele lat pracowała w biznesie jako menedżer inwestycji infrastrukturalnych. Interesuje się muzyką i tańcem flamenco. Ta pasja stała się impulsem do jej działań międzypokoleniowych po przejściu na emeryturę.

Ola Sokołowska – z wykształcenia jestem filozofem. Z zawodu i pasji - tancerką i nauczycielką flamenco. Realizowałam działania w ramach różnych projektów społecznych i kulturalnych, m.in. z Fundacją „Muzyka Jest dla Wszystkich”, Fundacją Drabina Rozwoju, Stowarzyszeniem Mali Bracia Ubogich czy Fundacją Zaczyn. Jestem animatorką już trzeciej edycji międzypokoleniowego projektu "PokOLEnia z Przytupem", realizowanego w ramach konkursu Seniorzy w Akcji Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę. Pracowałam już z ludźmi w każdym wieku - od kilku miesięcy do ponad 90 lat.

Dagmara Gortych – animatorka i ekspertka od spraw zaangażowania społecznego i wolontariatu. Absolwentka Szkoły Trenerów I stopnia PTPW oraz Pozaformalnej Akademii Rozwoju Projektu FRSE. Współautorka książki „Praktyczny poradnik współpracy z wolontariuszami” oraz cyklu poradników „Modelowy wolontariat w kulturze”.  Prowadzi warsztaty rozwojowe i tematyczne w kulturze, organizacjach społecznych i firmach, pracując metodą m.in. DesingThinking. Realizuje działania badawcze i włączające odbiorców instytucji, organizacji oraz mieszkańców w działania społeczne. Wspiera i edukuje instytucje jak pracować z osobami starszymi i włączać ich w życie społeczne, obywatelskie i kulturalne m.in. poprzez inicjatywy międzypokoleniowe. Współpracuje m.in. z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" w ramach Sieci Latających Animatorów Kultury i Socjologów  i Pracownią Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia".

Ewa Anna Zbroja - trenerka, instruktorka teatralna, menedżerka kultury. Zaangażowana w rozwój edukacji i animacji kulturalnej, profesjonalizację kadr kultury oraz współpracę międzysektorową. Od 2010 roku związana z Narodowym Centrum Kultury. Zaangażowana  między innymi we wdrożenie pierwszej edycji programu „Dom Kultury+”, "NieKongres Animatorów Kultury, "Narodowe Czytanie " w  Warszawie czy ostatnią edycję projektu "Zaproś nas do siebie".  Propaguje  rozwój Amatorskiego Ruchu Artystycznego i kultury żywego słowa. Na co dzień wspiera liderów, wzmacnia  sieci współpracy na rzecz rozwoju kultury lokalnej. Utożsamia się z ideą wolontariatu. Uważa, że wolontariat w instytucji kultury powinien być  naturalnie wpisaną w program formą działania, tworzoną odważnie,   z potrzeby działania "Z" i "Dla" mieszkańców oraz potencjału miejsca. Dla jego rozwoju potrzebny jest szacunek do drugiego człowieka, dobra komunikacja i przemyślana organizacja działania.

Marzena Kacprowicz - z wykształcenia polityk społeczny, z pasji – promotorka kreatywnego korzystania z Internetu. Pomysłodawczyni aplikacji TuDu.org.pl – pierwszej w Polsce platformy crowdsourcingowej dla trzeciego sektora oraz LEVER BASIC – narzędzia online do samodzielnej oceny kompetencji miękkich. Od 2011 roku związana z Fundacją Dobra Sieć, w której opiekuje się Programem E-wolontariatu. Wymyśla i realizuje projekty, które wykorzystują potencjał Internetu do prowadzenia rozmaitych działań społecznych, tworzy www i aplikacje, pisze publikacje oraz prowadzi szkolenia z zakresu m.in. (e-)wolontariatu i bezpiecznej współpracy on-line. Jest zafascynowana społecznościami internetowymi i ich wpływem na życie w realu – to właśnie dzięki nim jest przekonana, że nowe technologie mogą być świetnym narzędziem do poznawania i zmieniania świata na lepsze.

Grzegorz Sempach – koordynator projektów wolontariatu międzynarodowego w Stowarzyszeniu Promocji Wolontariatu, trener zajmujący się edukacją międzykulturową i edukacją pozaformalną, wcześniej przez wiele lat wolontariusz i uczestnik projektów wolontariackich na całym świecie.

Dariusz Pietrowski - od roku 1993 związany z zespołem Centrum Wolontariatu w Warszawie, współtworzył koncepcję i strategię rozwoju dla unikalnej wówczas w Polsce inicjatywy - Centrum Wolontariatu. W latach 1995 - 1997 inicjował powstanie Sieci Centrów Wolontariatu w Polsce. W roku 1998 wspólnie z zespołem warszawskiego Centrum zainicjował i wspierał powstawanie Centrów Wolontariatu w Krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Od roku 2000 Prezes Zarządu Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu w Warszawie, a także Przewodniczący Prezydium Sieci Centrów Wolontariatu w Polsce. Uczestnik zespołu konsultacyjnego w pracach nad „Ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” i jej nowelizacją. Współautor m.in. programu szkoleniowego ” Centrum Promocji Wolontariatu”, „Wolontariat w szpitalach”, „Wolontariat pracowniczy”, „Wolontariat w ośrodkach pomocy społecznej”. Posiada wykształcenie wyższe pedagogiczne, jest absolwentem Podyplomowego Studium Kierowania Instytucjami Samorządowymi i Organizacjami Pozarządowymi w Uniwersytecie Warszawskim (1994).

 

Autorzy projektów prezentowanych podczas sesji posterowej

Anna Filip - absolwentka Filologii rosyjskiej i Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od osiemnastu miesięcy jestem związana zawodowo z Miejską Biblioteką Publiczną w Jaśle, gdzie zajmuję się między innymi koordynacją wolontariatu oraz działaniami edukacyjnymi i kulturalnymi, adresowanymi do dzieci, młodzieży i dorosłych.  Autorka projektu „Wolontariusz zadomowiony – 5 lat wolontariatu w MBP w Jaśle”. Ważny jest dla mnie rozwój osobisty i dlatego ciągle się uczę i poszerzam swoje horyzonty. Pasjonuję się florystyką i kreatywnym recyklingiem.

Adam Kamieński – rodowity choroszczanin, pracuje w Miejsko-Gminnym Centrum Kultury i Sportu w Choroszczy; koordynator wolontariatu, z którym jest związany od kilkunastu lat, najpierw jako wolontariusz, później także lider i trener; główne obszary działań to Szlachetna Paczka, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy; od trzech lat realizuje program wolontariatu w kulturze; interesuje się historią, muzyką i kwestiami społecznymi. 

Edyta Klasa - ukończyłam studia prawnicze na Uniwersytecie Gdańskim oraz jestem absolwentką Wydziału Zarządzania Politechniki Gdańskiej i VI edycji Szkoły Liderów (Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności). Zawodowo od 3 lat jestem Dyrektorem Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji w Chmielnie (wcześniej pracowałam w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego). W Domu Kultury, przy wsparciu finansowym wielu instytucji, uruchomiłam Kino działające w sieci Kino za Rogiem, pracownię Budowy Kaszubskich Instrumentów Ludowych oraz salę multimedialną Pracownia Orange. Społecznie zaangażowana jestem w działalność organizacji działających na rzecz społeczności lokalnej. Przez dwie kadencje Radna Gminy Stężyca. Jestem współzałożycielką i wiceprezesem Kaszubskiego Stowarzyszenia Producentów Truskawek. Z pasją zajmuje się promocją produktu regionalnego zarejestrowanego w Komisji Europejskiej jako Chronione Oznaczenie Geograficzne "truskawka kaszubska/kaszebsko malena.

Marta Kopińska - na co dzień pracuje w Gminnym Ośrodku Kultury w Ujeździe, studentka socjologii, animatorka kultury. Swoje pasje realizuje działając w organizacjach pozarządowych, prowadząc warsztaty ceramiczne, realizując projekty z zakresu edukacji kulturalnej. W wolnych chwilach uczy się florystyki oraz kaligrafii i realizuje swoją największa pasję - taniec towarzyski.

 

Organizatorzy

Dariusz Bugalski -  dziennikarz radiowy, prasowy i telewizyjny, poeta, prozaik, wykładowca akademicki, nauczyciel komunikacji i wystąpień publicznych. Od 2001  roku - pracownik radiowej Trójki, gdzie tworzył i współprowadził m.in. audycje: Wszystko, co najważniejsze, Polska według Polaków, Według Polaków, Jestem  feministą. Pracował w Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie jako szef działu edukacji zajmował się edukacją artystyczną i twórczą. Ukończył kulturoznawstwo (specjalność: filmoznawstwo) na Uniwersytecie Łódzkim. Studiował tam również  filozofię, a na Uniwersytecie Warszawskim także historię sztuki. Jako wykładowca akademicki współpracuje z UMCS w Lublinie oraz Collegium Civitas w Warszawie. Ambasador kampanii społecznej Polskiego Stowarzyszenia Stwardnienia  Rozsianego SyMfonia Serc.

Anna Kaim - Od 5 lat jest członkiem Zespołu Programu Wolontariatu Pracowniczego w Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Współodpowiedzialna za tworzenie Programu, w tym za organizację, przeprowadzanie i ewaluację projektów. Dba o relację z osobami zainteresowanymi wolontariatem w Citi oraz z organizacji partnerskich. Absolwentka filozofii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i studentka psychologii na Uniwersytecie SWPS. Interesuje się motywacją do angażowania się w działania społeczne oraz ich wpływem na umiejętności zawodowe i kompetencje społeczne wolontariuszy.

Karolina Michalska – animatorka kultury, trenerka, z  wykształcenia filolożka polska i filmoznawczyni. Ukończyła Studia Miejskie. Miasta i Metropolie na ASP w Warszawie, Szkołę Trenerów STOP, Szkołę Menedżerów Projektów Europejskich oraz cykl szkoleń Centrum Aktywności Lokalnej w Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS i Dom Kultury +. Przez pięć lat prowadziła Stowarzyszenie Pracownia Sztuki Żywej, organizowała festiwale, koncerty, warsztaty. Przez 10 lat pracowała w Łowickim Ośrodku Kultury, gdzie koordynowała konkurs grantowy dla osób indywidualnych, grup nieformalnych, organizacji pozarządowych. Od września 2017 związana z Narodowym Centrum Kultury. Prowadzi warsztaty m.in. dla instytucji/organizacji, seniorów, bibliotek. Wspiera zespoły, realizację projektów, doradza, konsultuje.

Irmina Recka-Wyżga – menedżerka kultury, od 2006 roku związana z Narodowym Centrum Kultury. Specjalistka w zakresie organizacji wolontariatu w instytucjach kultury oraz zarządzania kulturą. Uczestniczyła w pracach nad Kongresem Kultury Polskiej, konferencją ekspercką „Competences in Culture” w ramach polskiej prezydencji czy ogólnopolską akcją „Narodowe Czytanie”. Przez kilka lat koordynatorka projektu „Staże w instytucjach kultury” oraz szkoleń z „Zarządzania kulturą”. Współtwórczyni i koordynatorka projektu „Wolontariat w kulturze” w ramach którego został wydany podręcznik wspierający koordynatorów wolontariatu, odbyły się szkolenia wspierające instytucje kultury oraz organizowane są ogólnopolskie konferencje. Absolwentka historii na UMK w Toruniu oraz podyplomowych studiów „Marketing kultury” na UW.

Paulina Zalewska - od prawie czterech lat w Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, odpowiada za Program Wolontariatu Pracowniczego. Służy radą i pomocą początkującym wolontariuszom, motywuje tych doświadczonych. Kreatywnie podchodzi do rozwiązywania problemów. Wcześniej zatrudniona w Departamencie Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu Citi Handlowy. W latach 2002 – 2007 w Deloitte, w dziale Doradztwa Podatkowego zajmowała się podatkiem dochodowym od osób prawnych.  Absolwentka wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Gabriela Będkowska - specjalistka z zakresu PR, związana z Narodowym Centrum Kultury. Jako wolontariuszka współpracowała m.in. z Biurem Festiwalowym Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 i Dolnośląskim Centrum Filmowym. Absolwentka komunikacji międzykulturowej na Uniwersytecie Warszawskim.