Janusz Kapusta. Innowacyjny K-dron. Wystawa w Galerii Kordegarda

Galeria Narodowego Centrum Kultury Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa - Galeria Narodowego Centrum Kultury Kordegarda, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa
Czw. 5 października — Niedz. 5 listopada 2017 r.
Janusz Kapusta. Innowacyjny K-dron. Wystawa w Galerii Kordegarda
plakat wystawy

W Nowym Jorku Janusz Kapusta odkrył nowy kształt geometryczny, który nazwał K-dronem. Było to w 1985 roku. Trójwymiarowy kształt wyłonił się nagle z rysunków zgłębiających naturę nieskończoności, które wykonał sześć lat wcześniej, podczas studiów filozoficznych w Warszawie.

W którymś momencie w Nowym Jorku z rysunku rozważającego nieskończoność odkryłem nowy, geometryczny kształt, który nazwałem K-dron. Geometria stała się moim fizycznym „narzędziem do poznania”. Matematycy podkreślają, że w ich pracy estetyka jest nie tylko ważnym elementem, ale piękno jest często podstawowym, znaczącym potwierdzeniem prawdy jakiegoś dowodu, czy sformułowania. Można więc założyć odwrotnie, że artyści – z natury zajmujący się pięknem – są również w stanie uważnie przyglądając się światu generować nowe, nieznane idee. Przecież świat ze swoimi prawami jawi się zawsze jako zjednoczony i każde „piękne” spostrzeżenie może poszerzyć nie tylko estetykę, ale i nasze o nim wyobrażenie, czy wiedzę

– Janusz Kapusta

Niezwykły, złożony, idealny

K-dron jest strukturą zarazem zadziwiająco prostą i skomplikowaną. Raz odkryty, nie może zostać ulepszony – podobnie jak nie sposób ulepszyć sześcianu. Forma podstawowa tego jedenastościanu ma kwadratową podstawę, a główna ściana, w kształcie rombu, nachylona jest do niej pod kątem 45 stopni. Oglądany z góry, K-dron jest kwadratem wpisanym w kwadrat. Jego powierzchnia jest zarazem symetryczna i niesymetryczna, wklęsła i wypukła. Nazwa K-dron pochodzi od połączenia końcówki –hedron (używanej w języku angielskim na określenie ściany w wielościanie) i litery „K” (bryła ma jedenaście ścian, a „K” jest jedenastą literą alfabetu angielskiego).

…K-dron w swojej formie jest niezwykły i jednocześnie złożony – pozwalający rozwijać nieskończoną ilość układów. Jestem przekonany, że mamy do czynienia z jednym z najważniejszych artystów, którzy są wierni językowi geometrii...

– Jiří Valoch, czeski krytyk artystyczny,
„Atelier” 23/2011

Innowacyjny polski K-dron

Wystawa Janusza Kapusty, odbywająca się w Galerii Kordegarda, jest w całości poświęcona K-dronowi (k-dron.com). Niedawno K-dron wybrany został przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego na nowe logo Polski innowacyjnej, a w kwietniu 2017 roku zaprezentowany został w Niemczech na największych targach przemysłowych na świecie (Hannover Messe).

Rzeźba w 14 odsłonach

Na wystawie w Kordegardzie pokazana zostanie dwu i półmetrowa rzeźba K-dronu, stanowiąca prototyp logo, a w 40 obrazach jego właściwości i historia. To w pewnym sensie wytłumaczenie, dlaczego K-dron spotkało to zaszczytne wyróżnienie, jakim było obwołanie go symbolem Polski innowacyjnej. Najważniejszym wydarzeniem będzie jednak zaprezentowanie pierwszych obrazów nowego, wielkiego projektu, poświęconego jednemu z fenomenów K-dronu. To moment, kiedy cztery białe i cztery czarne K-drony – złączone ze sobą jak Yin i Yang – tworzą 38 416 różnych układów. Zamiarem projektu jest przedstawienie tych wszystkich kombinacji. Powstaną 3 serie po 196 obrazów każda. Na wystawie pokażemy pierwsze 14.

...sztuka nie jest dla mnie wyrażaniem tego, co poznane, ale narzędziem do poznania. Jest swoistym medium pozwalającym na najbardziej osobiste eksperymenty. To w sztuce rozpoznajemy autentyczne lub sztuczne granice naszego człowieczeństwa, urody i wyobraźni...

– Janusz Kapusta

 

Janusz Kapusta – artysta o zainteresowaniach matematycznych i filozoficznych, ilustrator, scenograf, odkrywca K-dronu. Ukończył Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej. Studiował również filozofię w Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. W 2010 roku uzyskał stopień doktora na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1981 roku zamieszkał w Nowym Jorku. Jego nazwisko pojawiało się (i nadal się pojawia) w takich pismach jak: „The New York Times”, „The Wall Street Journal”, „The Washington Post”, „The Boston Globe”, „Graphis”, „Print”, czy „Rzeczpospolita”.

 

Kurator: Izabella Galicka, Elżbieta Banecka

Organizator: Narodowe Centrum Kultury

Wernisaż: 5 października 2017, g. 18:00 / Dołącz na Facebooku>>

Spotkania z artystą: