Społeczny zasięg książki 2010

Data publikacji: 01.01.2011
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Tytuł: Społeczny zasięg książki 2010

Autor: Olga Dawidowicz-Chymkowska, Izabela Koryś

Rok wydania raportu: 2010

Finansowanie: Biblioteka Narodowa

 

 

 

Opis: Wyniki badań czytelnictwa za rok 2010, przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową i TNS OBOP. Badanie pokazuje, że czytelnictwo w Polsce stoi na bardzo niskim poziomie. Jakikolwiek kontakt z dowolną książką (także poradnikiem, albumem, książką umieszczoną w Internecie) w roku 2010 deklaruje zaledwie 44% badanych. W porównywalnych badaniach przeprowadzanych w Czechach i Francji, liczby te wynoszą odpowiednio 83 i 69%. Kolejne zadane pytanie wykazało, że aż 46% badanych Polaków w ciągu ostatniego miesiąca nie przeczytało nie tylko książki, ale nawet dłuższego niż 3 strony artykułu czy opowiadania, choćby w Internecie.

Przeprowadzone badania dostarczają szczegółowych danych na temat społecznego zasięgu książki w różnych grupach, zależnie od wykształcenia, statusu materialnego czy miejsca zamieszkania. Po raz pierwszy zadano również pytanie o lekturę tekstu dłuższego niż 3 strony maszynopisu w przeciągu ostatniego miesiąca (np. artykułu, opowiadania, także w Internecie). To właśnie takie uszczegółowione badanie pozwoliło na odkrycie grupy 20% absolwentów wyższych uczelni oraz 27% uczniów i studentów nieczytających praktycznie nic.

Zasięg: ogólnopolski

Język: polski

Słowa kluczowe: czytelnictwo, książka, biblioteka narodowa