Why people love art museums. A reputation study about the 18 most famous art museums among visitors in 10 countries

Data publikacji: 20.10.2017
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Tytuł: Dlaczego ludzie kochają muzea. Badanie reputacji osiemnastu najpopularniejszych muzeów sztuki wśród odwiedzających 

Autor: Cees van Riel, Patricia Heijndijk (Erasmus University)

Rok wydania: 2017

Why people love art museums. A reputation study about the 18 most famous art museums among visitors in 10 countries
Muzea

W wyborze muzeów objętych projektem kierowano się statystykami dotyczącymi rocznej liczby ich gości. Badanie zostało przeprowadzono online i wzięło w nim udział prawie 12 tysięcy osób. Każde z osiemnastu muzeów musiało zostać ocenione przynajmniej przez 150 osób z kraju, w którym się ono znajduje oraz 50 osób spoza. Starano się unikać nadmiernego skupienia na muzeach Europy i Stanów Zjednoczonych, z tego powodu wybrano maksymalnie po trzy muzea z jednego kraju, w tym z Brazylii, Chin i Rosji.

Największym zaufaniem cieszą się muzea europejskie, z Luwrem na czele. W przypadku wszystkich muzeów wyższa jest ocena osób z danego kraju niż z zagranicy. Autorzy badania zwracają uwagę na to, że dobra opinia o muzeach wynika nie tyle z wartości zgromadzonej kolekcji, co ze społecznej roli przez nie wypełnianej. Muzea chronią dziedzictwo, prowadzą działania edukacyjne oraz zarządzają środkami publicznymi.

Ranking reputacji muzeów

1. Luwr, Paryż, 84,3

2. Muzeum Vincenta van Gogha, Amsterdam, 81,9

3. Rijksmuseum, Amsterdam, 81,7

4. Armitaż, Sankt Petersburg, 81,4

5. Muzeum Brytyjskie, Londyn, 80,8

Wbrew powszechnemu przekonaniu, wśród osób najczęściej odwiedzających muzea nie można wyróżnić grupy o określonym poziomie wykształcenia ani uzyskiwanych dochodów, która znacząco dominowałaby nad innymi. Stereotypowe myślenie, że im wyższe wykształcenie oraz im większy uzyskiwany dochód, tym częściej odwiedzamy muzea, jest fenomenem globalnym i zostało potwierdzone w tym badaniu, nie ma jednak zbyt wiele wspólnego z rzeczywistym stanem rzeczy.

Zasięg: międzynarodowy

Język: angielski

Słowa kluczowe: muzea, instytucje kultury, dziedzictwo, środki publiczne