Data publikacji: 05.01.2018
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Tytuł: Culture Track 2017

Autor: LaPlaca Cohen i Kelton Global

Rok: 2017

Raport przygotowany przez firmy doradcze stara się przewidzieć przyszłość sektora kulturalnego gospodarki. Na podstawie danych zebranych w Stanach Zjednoczonych autorzy opracowania zwracają uwagę na obserwowane obecnie przesunięcie znaczenia terminu „kultura” – stał się on znacznie pojemniejszy niż dotychczas. Demokratyzacja kultury pojmowanej w nowy sposób (już nie jako własny rozwój utożsamiany z wyrafinowaniem, wiedzą, obyciem) doprowadziła do daleko idących zmian w potrzebach odbiorców i ofercie instytucji, co poskutkowało chociażby otwarciem muzeum lodów w USA. Badacze twierdzą, że zmiany zaszły tak daleko, iż „kultura” może niebawem w ogóle utracić swoje znaczenie.

Jak ukazują wyniki przeprowadzonej ankiety, za aktywność kulturalną odwiedzenie muzeum uważa 69% badanych, ale wizytę w operze – tylko 48% respondentów. Większość odbiorców kultury szuka w niej rozrywki (81% wskazań), a nie edukacji. Raport sugeruje, że by przyciągnąć publikę, muzea powinny tworzyć przestrzeń społeczną, miejsca spotkań, a nie indywidualnej kontemplacji i skupienia. Publikacja porusza także kwestie finansowania instytucji i sposobów na pozyskiwanie funduszy od osób prywatnych.

Zasięg: międzynarodowy

Język: angielski

Słowa kluczowe: uczestnictwo w kulturze, partycypacja, pojęcie kultura, rozrywka, edukacja, finansowanie kultury, instytucje kultury